کد خبر: ۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷- 04 December 2017
حضرت آیت‌الله جنتی:

روحانیت پیشگام حرکت‌های انقلابی است

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: روحانیت پیشگام حرکت‌های انقلابی بوده و به خوبی به مسوولیت خود که حفظ اخلاق و دین مردم است عمل کرده اند.
به گزارش اداره‌ کل روابط عمومی شورای نگهبان، حضرت آیت الله جنتی با حضور در کنگره علمی ـ پژوهشی علامه بلادی بوشهری که با حضور امام جمعه بوشهر برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق علیهما السلام از آیت‌الله صفایی (امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر) بنا به دعوت در این کنگره تشکر کردند.
دبیر محترم شورای نگهبان فرمودند:  مسائلی که من می‌خواهم خدمتتان عرض کنم یکی راجع به همین دو میلاد بزرگ است که ما باید قدردانی و گرامی بداریم، زحمات پیامبر مکرم اسلام (ص) و امام صادق (ع) را به مردم معرفی کنیم ، نقش آنها را در زنده کردن انسان ، ملکوتی کردن انسان ، معنوی و روحانی‌کردن  انسان بیان کنیم ، پیامبر چه کردند در جامعه؟ چه نفعی داشتند؟   کسان زیادی در جامعه آمدند مقاماتی داشتند، سلطنت کردند، ثروت داشتند، هر کدام آمدند،  آنها چه کردند؟ انبیا چه کردند؟  انبیا در این راه چه سختی‌ها متحمل شدند چه زجرها تحمل کردند؟ شهید شدند به بدترین وجه ، خودشان ، اهل و عیالشان ، فرزندانشان ،  بالاخره معرفی کنیم نقش ائمه انبیاء در احیاء دین و آشنا کردن بشر با خدا و با تهذیب اخلاق «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» قدران آنها باشیم و از لوازمات قدرانی این است که :  عمل به دستورات آنها کنیم و دستورات آنها را سرمشق زندگی‌مان قرار دهیم ، در  درجه اول علما باید این کار را بکنند ، که بعد از انبیاء علما بودند که مسئولیت کتاب الهی را داشتند . در زمان بنی اسرائیل احبار و رهبان  بودند که مسئولیت حفظ کتاب خدا را برعهده داشتند ، آنها هم همان علما بودند که در غیبت انبیاء مسئولیت حفظ و حراست از دین و اخلاق و کتاب الله را داشتند الان هم در دوران ما مسئولیت به عهده علماست. معنایش این است که مردم باید قبول کنند مطمئناً مردم هم قبول می‌کنند،  مردمان ما مردمانی ، خوب هستند،  امام می‌فرمودند:  من به جدّ و قاطع می‌گوییم که مردم عزیز این مملکت،  از مردمان زمان پیامبر و امام علی و امام حسین بهترند. آنها بودند که  بعد از پیامبر(ص)  چه کارها که نکردند؟ ، با امیرالمومنین(ع) چه کردند؟ ،  با امام حسین(ع) چه کردند؟ ولی این مردم با رشادت ، ایستادگی و مقاومت در مقابل باطل ایستادند ، از حق دفاع کردند ، به حق می‌گویم  این مردم از مردم اول اسلام بهترند ، ما با این مردم مواجهیم ، مخاطبین ما این مردم هستند ،‌ مردم از ما  انتظارات دارند، علما باید ورثه الانبیاء باشند یعنی باید علما راه انبیا را نه با زبان ،  بلکه  در دو بعد عملی هم زبانی با هم دیگر ادامه دهند. ببینیم چطور عمل کردند؟
یکی از ویژگی‌های انبیاء و اولیاء زهد در دنیا بود. اگر یک عالم این ویژگی را  نداشته باشد دیگر نمی‌تواند خودش را وارث انبیا بداند و وارث انبیا معرفی کند، دیگر ممکن است وارث سلاطین، ثروتمندان و قدرتمندان شود ، از ویژگی‌های لازم اهل علم زهد در دنیاست. مردم هم به این نکته خیلی توجه می‌کنند ،‌ حضرت امام (ره) با همه فضایلی که داشتند من در مقابل ایشان اظهار خضوع و کوچکی می‌کنم، هر چقدر درباره ایشان مطالعه می‌کنم ، درک می‌کنم مقامش بیش از آنی بود که ما می‌دانیم . او در خانه طلبگی زندگی می‌کرد و این برای همه جالب بود ،  مقامات دیگر کشورها وقتی به ملاقات ایشان در آن خانه طلبگی می‌آمدند این خانه را که می‌دیدند ، خلع سلاح می‌شدند ،  احساس کوچکی می‌کردند.
ساده‌زیستی ، لباس و رفتار او همینطور است. ایشان تأکید می‌کردند که اهل علم نباید به دنیا بپردازند. نباید به فکر خانه و ماشین و زندگی بهتر از مردم باشند، اگر کارشان به اینجا رسید، دیگر موقعیت اجتماعی خود را از دست می‌دهند. هر جایی که عالمی با این وضعیت پیدا شد مردم قبول می‌کنند و همانطور که امام و پیغمبر را احترام می‌کردند و تبعیت می‌کردند با آنها نیز چنین می‌کنند،  اگر عالم خلاف این سنت عمل کرد ، مردم از او دست می‌کشیدند و نه تنها دوست نمی‌دارند،  بلکه دشمن او هم می‌شوند. چرا کسی که ادعا می‌کند من وارث پیغمبرم چنین وضعیت خانه و ماشین و دارایی دارد ؟ باید ما خیلی رعایت بکنیم .
مسأله دیگر توحید و وحدت است ،  هفته وحدت است. خیلی باید تأکید شود،  سفارش خدا، پیغمبر(ص)، ائمه(ع) و امام بزرگوار(ره) است. ما باید وحدت را به تمام اقشار جامعه تأکید کنیم که خدای ناکرده خدشه‌دار نشود.
شیعه و سنی جای خود  دارد ، حتی باید سعی کنیم شیعه با شیعه و سنی با سنی دچار اختلاف نشوند ، حتی ما باید سعی کنیم که مابین سنی‌ها هم اختلاف نباشد ، ، اگر اینها به جان هم افتادند نفعش به دشمن است ، دشمن تفکیک نمی‌کند میان شیعه و سنی ، با اسلام مشکل دارد. بین اینها جدایی می‌اندازند کاری به شیعه هم ندارد  ، این کار را سابقاً‌ کردند ، کشورها را تجزیه کرد  ، مسلمانان را از هم جدا کردند و  به مقاصد خود نائل آمدند ، ما باید هر چه می‌توانیم تاکید بر وحدت کنیم ، از تفرقه بپرهیزیم این جزء وظایف عمده ماست.
امام(ره) از زمانی که وارد جهاد فی سبیل الله  شدند و نهضت را برپا کردند تمام تلاششان این بود که در مملکت ما نباید مسئله  شیعه و سنی مطرح شود و موفق هم شدند ، دیگران خیلی تلاش کردند بدبینی بین شیعه و سنی ایجاد شود ولی رفتار ایشان ، پیامهایشان ، برخوردهایشان  سبب شد که الحمدالله  در این مملکت مسئله‌ای به اسم  شیعه و سنی نداشته باشیم ، خدماتی که به اهل تسنن شد نه از اینکه خدماتی که به شیعه شد کمتر نبود بلکه  برخی از جاها بیشتر هم بود .
مسأله دیگر مسئله روز ماست. استقبال از نهم دی ماه هست. هم باید بشناسید هم  بشناسانید به مردم . فتنه  را بشناسید و بشناسانید به مردم ، غافل نشوید از این مسئله که این مهم ترین مسأله ما است . این که مقام معظم رهبری فرمودند فتنه خط قرمز ماست را از خاطر نبردید،  ایشان بیش از 100 بار  دقیقاً کلمه «فتنه» را به کار بردند و در این باره سخن راندند، هنوز هم نسبت به فتنه حساسیت دارند. فتنه مسئله ساده‌ای نبود. برخی که سطحی نگر هستند خیال می‌کنند انتخاباتی بود و بعضی ادعای تقلب کردند و بعد هم به عنوان اعتراض به تقلب اردوکشی کردند ، در خیابان‌ها سر و صدا راه انداختند ، هشت ماه مملکت را به آشوب کشاندند مسأله  را ورای انتخابات بنگرید،  مسئله براندازی نظام جمهوری اسلامی بود.
نقشه‌ای که آمریکایی‌ها از اول داشتند. امریکا سیلی که از جمهوری اسلامی خورد در تاریخ خودش و در تاریخ کشورهای سلطه گر تحت الحمایه خود بی سابقه بود . کسی  جرأت می‌کرد در مقابل آمریکا بایستد ، کدام قدرتی بوده که در مقابل امریکا بایستد؟ امام (ره)  می‌فرماید:  آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند و نتوانست غلطی بکند. اینهایی که ضربه خوردند، خیال می‌کنید، اینها بیکار می‌نشینند؟ صرفنظر از مخالفت آنها با اسلام، هر حرکت انقلابی را سرکوب می‌کنند. از انقلابیون دفاع که نمی‌کنند بلکه با آنها مقابله می‌کنند ، این مسأله انقلاب اسلامی بود که قدرت آنها را شکست. ابهت اینها را در دنیا از بین برد. رسوایشان کرد ، اینها از همان اول به فکر بودند که این نظام نباشد و به براندازی اندیشه می‌کردند.
نقشه‌های خامشان را در سالهای  78 و 88 به منصه ظهور رسانیدند،  به خیابانها ریختند و کارهایی می‌کردند که به خیال خودشان طولی نمی‌کشید که نظام سرنگون شود.
در سال 88 تجربه‌هایی که در جاهای دیگر داشتند خواب آشفته ای دیدند که به خیالشان انقلاب مخملی درست کنند در ایران ! بعد هم همان گونه که در آن جاها یک حکومتی را آوردند اینجا هم چنین می‌کنند! آن سرمایه‌دار صهیونیست آمریکایی گفته بود من ده میلیون دلار در گرجستان خرج کردم ، انقلاب مخملی بوجود آوردم ، یک حکومتی را سرنگون کردم ، اینها فکر می‌کردند به سادگی در  ایران هم  می‌توانند حکومت اسلامی را با توطئه کردن و با عواملی که داشتند سرنگون کنند. نقشه آنها این بود.
اینهایی که راجع به انقلاب و تقلب می‌گفتند من نمی‌دانم این‌ها نیز خواسته یا ناخواسته ؛ فهمیده یا نفهمیده آلت دست و اسباب دشمن بودند ‏؛ خدا می‌داند!  ولی درهر حال صورت مسئله این بود ، نه تنها براندازی نظام بلکه براندازی اسلام بود ،‌ با اسلام طرف بودند ، الان هم جنگ با اسلام دارند. اسلامی که هر جا گل کرد و ایستاد و مجاهدپرور شد دشمن را شکست داد.
اسلامی که در سوریه داعش را شکست داد. رضوان و رحمت خدا بر این برادر عزیز سردار سلیمانی. شما نمی‌دانید او چه کار می‌کرد. مرتب در عراق و سوریه جریان جنگ را هدایت می‌کرد. غیر از فیصله دادن کارهای سیاسی در میان عراقی‌ها ، در بعد نظامی نقش تعیین کننده داشت. اگر نبود نقشه‌ها و برنامه‌های او و حمایت‌های رهبر انقلاب همان اول بغداد و دمشق تصرف شده بود. این‌ها را اسلام چنین کرد ، جوانانی آمدند که آرزوی شهادت داشتند،  از جانشان هم نمی‌ترسیدند. دنبال این بودند که شهادت نصیبشان شود و  از این دست حزب‌اللهی‌ها. اسلام حزب الله لبنان را به وجود آورد. این یک حرکت اسلامی و انقلابی بود. اسرائیل را ذلیل کرد،  اینها خیال می‌کردند چهارمین قدرت نظامی دنیا هستند. الان از جان خودشان هم می‌ترسند ، نیل تا فرات پیشکش !  ممکن است حزب‌الله اگر اتفاقی بیفتند آنها را به شکست کامل بکشاند و کشانده است تا به حال. اینها را دشمنان می‌دانند، اسلام یعنی قدرت، یعنی تسلط، قدرت حاکمیت بر دل‌ها ،  یعنی شکستن ترس از مرگ. یک مسلمان انقلابی نه تنها از مرگ نمی‌ترسد بلکه به استقبال شهادت در راه خدا می‌رود. این انقلاب آمد در کشورهای مختلف اثر گذاشت ، بیداری اسلامی به وجود آورد. در شمال آفریقا و کشورهای عربی و غیر عربی اثرگذار بود. عده‌ای  زیادی قدرت اسلام را درست درک کردند و ارزش اسلام و مسلمانی را فهمیدند. با این شرایط آیا دشمنان بیکار می‌نشینند؟ کار خدا را مشاهده کنید ؛‌ خدا برای اینکه نقشه‌هایشان را باطل کند با حرکتهای مردمی ، اقدامشان را  باطل می‌کند. ما اینجا نیاز نداریم ، توپ و تانک علیه مردم به کار ببریم. در آن هشت ماه فتنه هر کشوری دیگر می‌بود، اینها را سرکوب می‌کرد با قدرت نظامی ، حکومت نظامی برقرار می‌کرد ، کودتاگران را به ‏گلوله می‌بستند، ولی ما لازم نمی‌دانستیم با آنها برخورد نظامی کنیم،  برای اینکه هیچ حکومتی نمی‌تواند ببیند ، کسانی با اصول قدرتشان  برخورد می‌کنند  و بخواهند قدرت را سرنگون کنند بدون قدرت متقابل رفتار کند ،  ولی در ایران اینطور نشد. حرکت مردمی رخ داد. سرتاپای وجود ما باید الحمدلله و شکرلله باشد. مردم حرکت کردند ،‌ این همه اینها آتش افروزی کردند ، دهن کجی به  اسلام  کردند ، این همه فساد کردند ، این همه شعارهای «نه غزه ، نه لبنان» ، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»  سردادند در تظاهرات ماه مبارک رمضان،‌ روزه‌خواری علنی کردند، سپس آمدند در نماز جمعه شرکت کردند  با کفش ،  پسر‌ها و دخترها در کنار هم بودند ، با کفش نماز خواندند ، همه جریانهایی که با اسلام مسأله داشتند در آن زمان متحد شدند. یعنی  بهایی‌ها، سلطنت‌طلبان، کسانی که عیاش بودند و دنبال شهوات و بی‌دینی بودند همه اینها دست به دست هم دادند. ثروت‌اندوزان که از  کف دادن ثروت هایشان بیم داشتند ، آنها را  پشتیبانی می‌کردند. در یک وضعیت به این حالت چه عاملی این آتش را خاموش کرد؟  یک حرکت ،  آن یک حرکت مردمی بود.
همین‌ها [مردم انقلابی] وقتی اعلام شدند 9 دی ، حرکت مردمی ، مانند حرکت مردمی 22 بهمن مردم بپا خواستند ، راهپیمایی کردند به میدان و حرکت کردند ، شعار دادند به نفع انقلاب و اسلام شعار دادند. مسأله خاتمه پیدا کرد. خونریزی و درگیری و امثال این اتفاقات رخ نداد ،  فقط راهپیمایی و شعار انقلاب اسلامی  بود،‌  این فتنه ولو اینکه آنجا خاموش شد ولی هنوز ریشه‌ هایش هنوز خشک نشده است ،  یک عده‌ای در مقام هستند، یک عده‌ای منافق نو، منافقین جدید در مقام این هستند ،آنها هم تمایل دارند این  حرکت را ادامه بدهند. کارها و فعالیت‌هایی می‌کنند، تا آنجایی که می‌توانند اصول را می‌زنند، در فضای مجازی وارد می‌شوند،  فضای مجازی دارد با اخلاق، عفت، حجاب و دین و عقیده مردم بازی می‌کنند. علما چه کار باید بکنند؟
علما باید بشناسد آسیب‌ها را. باید مثل یک پزشک درد را بشناسد و بعد دوا کند. اگر عالم دردشناس نباشد نمی‌تواند کاری کند بلکه  وضع بیمار را هم ممکن است بدتر کند ، جان بیمار را هم تلف می‌شود ، اگر درد آشنا باشد ولی دوا نداشته باشد کاری از او بر نمی‌آید ، پس شما باید بدانید وظیفه  عالم چیست ؟
هدایت‌های مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشید. من به شما توصیه جدی می‌کنم شما مواضع انقلابی و اسلامی رهبری را جلوی دیدگانتان گذارید ،  هر جا ایشان وارد صحبت می‌شوند، ببیند چه می‌گوید. دردها را می‌شناسد. تذکرات و تصمیمات را دارند. هر عالمی ، طلبه‌ای و هر مسلمانی انقلابی  ایشان را در مقابل چشم‌هایش بگذارد.  ایشان آمریکا را دشمن می‌داند برخی باورشان نمی‌آید! ولی ما باید باور داشته باشیم . دشمن، کارش دشمنی است. دشمن دینمان است. در بعد سیاسی و اقتصادی و همه ابعاد دشمنی می‌کند. مردم را باید آگاه کرد. مردم باید این مسأله را باور کنند، باید بدانند در مقابل چه کسی قرار گرفته‌اند، نقشه دشمن چیست؟  ما در مقابل، چه طرحی داریم. خنثی کردن طرح‌های دشمن به عهده ماست با رهنمود مقام معظم رهبری ، اجمالا این مسائلی است که شما نباید به سادگی از آن عبور کنید.
باز هم تأکید می‌کنم که این بزرگوار که من هر چه درباره ایشان بگویم، کم گفته‌ام ،‌کاملاً در بطن  مسائل هست. جریان عراق و سوریه را هدایت می‌کردند ، الان در جریان یمن و بحرین بیکار ننشسته ‌اند.
 در هر جایی که اسلام و مسلمان‌ها احتیاج به کمک داشتند ایشان در مقابلش هست و کمک می‌کند. مواضع ایشان را بشناسید و خودمان هم  در همان مسیر حرکت کنیم.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در خاتمه از نماینده ولی فقیه در استان بوشهر مجددا تشکر کردند و آرزو کردند  امیدوارم این گردهمایی‌ها بصیرت‌بخشی و اثر عملی داشته باشد.
 
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات