کد خبر: ۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵- 05 March 2019
تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب توسط آیت الله شب زنده دار؛

پاسخگویی به نیازها نیازمند مجاهدت طلاب است

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر تبیین دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان، وظیفه حوزه را پاسخگویی به نیازها دانست و بر مجاهدت در این راه تأکید کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان به  نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در هفتمین جلسه تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به فراز دیگری از این بیانیه راهبردی گفت: رهبری معظم در این فراز می فرمایند "اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم، سخن اول درباره‌ گذشته است."
وی در تشریح این فراز افزود: جمهوری اسلامی مولود انقلاب است، فرق جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی این است که انقلاب حکم والد را داشته و جمهوری اسلامی مولود انقلاب است، جمهوری اسلامی که به برکت انقلاب محقق شده دارای حیات و زندگی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که استفاده از تجربیات گذشته امری بسیار مهم و ضروری است، اظهار داشت: گذشته باید آینه و مسیریاب آینده باشد و بر اساس گذشته برای آینده فکر کرد و راه را تشخیص داد.
وی ادامه داد: تبیین گذشته و تجربیات آن برای نسل هایی که آن زمان را درک نکرده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اگر انسان نداند که وضعیت گذشته چگونه بوده و از چه وضعی به دستاوردهای امروز رسیده قدر وضعیت موجود را نخواهد دانست.
آیت الله شب زنده دار با بیان این که اگر انسان بداند از چه شرایطی به امروز رسیده قدر وضعیت موجود را خواهد دانست، ابراز داشت: امیرمؤمنان(ع) در نامه ارزشمندی که به امام حسن مجتبی(ع) دارند درباره نگاه به گذشته می فرمایند باید از تجربیات گذشته استفاده کرد.
وی عنوان کرد: رهبر انقلاب در ادامه می فرمایند" عزیزان نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمی توان دانست." انسان یا باید خود کاری را تجربه کند یا این که از تجربه دیگران بهره ببرد.
عضو فقای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در ادامه آمده است "بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است." نسل جوان خفت، نوکری برای اجانب و مبارزه ای که علیه اسلام و دین بود را مشاهده نکرده است.
وی اضافه کرد: زمانی طلبه نمی توانست در خیابان حضور پیدا کند و در دید جامعه باشد، اهل دیانت اجازه نداشتند مراسم عزا و روضه برگزار کنند، در آن دوران بانوان نمی توانستند حجاب را رعایت کنند چرا که چادرها را بر می داشتند، این موارد را نسل جدید ندیده است.
آیت الله شب زنده دار با بیان این که دشمنان می خواستند از کشور اسلام زدایی کرده و دین را از بین ببرند، گفت: برخی موارد هم انسان نمی تواند بیان کند، می خواستند حیا را در جامعه از بین ببرند، نسل جدید این مسائل را نمی داند و باید برای آن ها تبیین کرد که انقلاب و جمهوری اسلامی چه خدمت بزرگی کرده است.
وی افزود: رهبری معظم در ادامه فرمودند "دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید."
وی با طرح این سؤال که هدف انقلاب و جمهوری اسلامی چیست؟ افزود: هدف انقلاب تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی و ظهور است، این بدان معنا نیست که اگر آماده نشویم خداوند متعال ظهور حضرت بقیة الله را انجام نخواهد داد اما اگر آماده شویم می توانیم از این نعمت بزرگ استفاده و بهره برداری کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ممکن است که حتی برخی علما در برابر امام زمان(عج) پذیرش نداشته باشند، اظهار داشت: باید خود را برای ظهور آماده کنیم تا در رکاب حضرت باشیم.
وی ادامه داد: ایشان در ادامه می فرمایند " برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ گذشته و حتی زمان حال را دنبال میکنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره میگیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی توان شنید."
آیت الله شب زنده دار با بیان این که این مطلب درباره جوانان غیر حوزوی بیشتر مطرح است و آن ها در این زمینه بیشتر در معرض خطر هستند، ابراز داشت: در طلاب جوان هم این خطر وجود دارد و از گوشه و کنار برخی مطالب شنیده می شود که دلیل بر این است که دشمن حتی در اینجاها هم توانسته نفوذی داشته باشد.
وی عنوان کرد: وظیفه همه ما این است که نعمت بزرگ الهی را قدر بدانیم و توجه داشته باشیم، آینده حوزه با فضلای جوان است و واقعا باید مجاهدت کنند، دریای وسیعی از علم وجود دارد و مطالبات و خواسته های جهانی متوجه حوزه های علمیه است که حوزه باید پاسخگو باشد.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پاسخگویی به نیازها به تلاش، زحمت و درس خواندن فراوان نیاز دارد، حوزه ها ویژگی دارند که در جاهای دیگر پیدا نمی شود، آیت الله مؤمن از امام راحل نقل می کرد که فرق ما با بقیه مردم این است که اگر یک عالم یا طلبه خلافکار ببییند پای همه حساب می کنند اما در اصناف دیگر اینگونه نیست.
وی اضافه کرد: وضع اقتصادی زندگی اغلب حوزویان از وضع متوسط جامعه هم پایین تر است و معمولا طلاب توانایی زندگی معمولی و متعارف را هم ندارند، زندگی طلاب در چشم مردم است و وظیفه ما این است که برای خدا و اسلام هزینه راه طلبگی را بدهیم و باید از برخی مباهات هم چشم پوشی کنیم.
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی