کد خبر: ۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴- 16 March 2024
اجمالی/ نشست خبری دکتر طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان؛

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

دکتر طحان نظیف از تایید لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در شورای نگهبان خبر داد.

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲) در نشستی که با اصحاب رسانه داشت به اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان پرداخت.

وی در این باره گفت: تا ۱۷ اسفند ماه گزارش تخلفات را دریافت کردیم که مورد بررسی قرار دادیم که تا کنون صحت انتخابات در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، قزوین، قم، لرستان و مرکزی توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت.

 

تایید لایحه کولبری

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تایید لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان در شورای نگهبان خبر داد.

وی خبر داد که طرح اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورش غیر دولتی در شورای نگهبان نیز تایید شد.

دکتر طحان‌نظیف در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم گفت: هم ما در شورای نگهبان هم  هیات عالی نظارت مجمع ایرادات و ابهاماتی داشتیم که با اصلاحات صورت گرفته، ایرادات شورای نگهبان از جهت شرعی و قانون اساسی رفع شد ولی ایرادات هیات عالی نظارت از جهت سیاست‌های کلی به قوت خود باقی است.

انتخابات با سلامت برگزار شد

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تنوع کاندیداهای انتخاباتی در میزان مشارکت در انتخابات گفت: حضور نمایندگانی با سلایق مختلف و تعلق به جریانات سیاسی مختلف نشان‌دهنده تنوع کاندیداهای انتخاباتی است که در همه ادوار مجلس هم این تنوع وجود داشته و در این دوره هم وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در مشارکت مؤثر هستند و بعضی از این عوامل بحث اقتصادی و معیشتی است.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوالی در خصوص تخلفات انتخاباتی و احتمال رد صحت انتخابات در برخی از حوزه انتخابیه گفت: انتخابات ۱۱ اسفند در کمال سلامت برگزار شده و در انتخابات با مشکل خاصی مواجه نبودیم البته گزارش‌هایی را دریافت کردیم که در حال بررسی این گزارشات هستیم. برخی از گزارش‌ها ممکن است مستندات کافی نداشته و امکان پیگیری هم نداشته باشد.

وی عنوان کرد: برخی از گزارشات تخلف مستندات کافی دارد که برای آن‌ها تیم بازرسی ارسال شد تا از نزدیک و به‌صورت میدانی بررسی بیشتری داشته باشند یا در برخی از حوزه‌ها اختلاف آراء نفر اول و دوم اختلاف نزدیکی است لذا می‌توان گفت که بازرسان اعزامی بازشماری کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره برخی تخلفات که ادعا می‌شود با کدملی انجام شده است نیز بیان داشت: کدملی افراد با مدرک مثبته در حضور افراد احراز هویت می‌شود تا الان گزارش مستندی در این خصوص به شورا ارسال نشده اگرچه در رسانه‌ها بعضا این موارد مطرح می‌شود ولی اگر موردی باشد بررسی و پیگیری می‌کنیم.

تکلیف لایحه بودجه چه می‌شود؟

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی ‌بر این‌که تکلیف لایحه بودجه چه می‌شود؟ گفت: بخشی از ایرادات شورا و هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی به بودجه کل کشور برطرف شد و بخشی هم با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و جلسه مجمع برگزار شد و تصور می‌کنم که به‌زودی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ ( احکام و تبصره‌ها) را می‌توانیم نهایی بدانیم و ان‌شاءالله تا پایان سال مراحل ابلاغ در دولت طی شود. بخش جداول هم باید تا پایان اردیبهشت ماه نهایی شود.

انتخابات الکترونیکی در مرحله دوم نیز برگزار می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از ۴ حوزه انتخابیه که به‌صورت کاملاً الکترونیک برگزار شد، چیست؟ گفت: هم روز انتخابات و هم بعد از آن نسبت‌به ۴ حوزه‌ای که انتخابات تمام الکترونیک برگزار شد ارزیابی‌هایی را داشتیم و الحمدالله باید عرض کنم که رضایت نسبی را در این خصوص شاهد بودیم و با مشکل خاصی مواجه نبودیم و رضایت‌بخش بود. در دور دوم انتخابات هم بنا بر این است که ان‌شاءالله اگر هماهنگی‌ها انجام شود و به نتیجه برسد در حوزه‌های انتخابیه بیشتری بحث انتخابات تمام الکترونیک را داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای مرحله دوم انتخابات گفت: جلساتی را با مجری انتخابات در این مدت داشتیم و تمهیداتی را اندیشیده‌ایم. ناظرین ما هم در دور دوم انتخابات در شعب اخذ رأی حضور دارند و به‌صورت جدی بر فرآیند انتخابات نظارت دارند و ان‌شاءالله سامانه‌های مردم ناظر و داوطلب همچون دور اول فعال خواهند بود و نگرانی خاصی وجود ندارد و با همان جدیت مرحله اول و البته با تمهید مقدمات برای محله دوم ان‌شاءالله شاهد برگزاری انتخابات مرحله دوم خواهیم بود.

کاهش مدت سربازی

سخنگوی شورای نگهبان در این نشست خبری از تایید حکم کاهش مدت سربازی نیز خبر داد و گفت: حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیروهای مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است