کد خبر: ۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲- 29 July 2023
دکتر فتاحی:

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان ضمن ارائه گزارشی از آخرین جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی، فرایند انتشار مقالات در فصلنامه دانش حقوق عمومی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر فتاحی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان ضمن ارائه گزارشی از آخرین جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی، فرایند انتشار مقالات در فصلنامه دانش حقوق عمومی را تشریح کرد.

دکتر فتاحی گفت: دانشجویان و اساتید دانشگاه از یک سو برای ارائه مطالب و مباحث علمی‌شان و از سوی دیگر برای مرتفع‌کردن نیازهای حوزه پژوهشی و ارتقایی که از جمله شامل دریافت پذیرش برای انجام دفاع دکتری دانشجویان و همچنین ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها علمی است نیازمند انتشار مقالات‌ در نشریات معتبر علمی هستند و فصلنامه دانش حقوق عمومی که دارای درجه علمی «ب» از وزارت علوم است، از جمله فصلنامه‌هایی است که سالانه مقالات زیادی از دانشجویان و اساتید حوزه حقوق عمومی دریافت می‌کند.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کیفیت فرایند انتشار مقالات در فصلنامه دانش حقوق عمومی گفت: نویسندگان ابتدا مقاله را در سامانه فصلنامه بارگذاری می‌کنند و در صورت تایید موضوع و ارتباط موضوع با موضوعات کلان تعیین شده در فصلنامه و سیاست‌های کلانی که فصلنامه در آن حوزه کار می‌کند همانند مطالعه نظام‌سازی مبتنی بر موازین اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطالعه نقش و جایگاه کارویژه‌های شورای نگهبان در نظام حقوق جمهوری اسلامی ایران و بررسی نهادهای مشابه، مطالعات فقه حکومتی و موضوعاتی از این دست، مقاله به دو داور ارجاع داده می‌شود تا آن را بررسی کنند.

نکته‌ای که لازم است به آن اشاره کنم این است که در این مرحله از این فرایند نه برای نویسنده مشخص است که داورها چه کسانی هستند و نه داورها از هویت نویسنده مقاله مطلع می‌شوند و مقالات به صورت کاملا محرمانه داوری می‌شوند و داورها ارزیابی‌شان از محتوا و قالب مقاله را ارائه می‌کنند و اگر دو داور مقاله‌ای را تایید کنند، آن مقاله تاییدشده محسوب می‌شود و به هیئت تحریریه ارائه می‌شود، اما اگر یکی از این دو داور مقاله را تایید نکند، مقاله به داور سوم ارائه می‌شود و نظر داور سوم نظر نهایی است. درواقع یک فرایند علمی طی می‌شود. معمولا هم برای داوری مقالات از داوران متخصص هر حوزه هم استفاده می‌کنیم، یعنی اگر حوزه موضوعی مقاله‌ای مثلا قانون اساسی باشد از استادان حوزه قانون اساسی استفاده کنیم و اگر موضوع مقاله حقوق اداری باشد از استادان آن حوزه استفاده می‌کنیم و تلاش بر این است که نگاه تخصصی در بررسی مقالات حفظ شود.

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

فتاحی در ادامه اعضای هیئت تحریره فصلنامه را از برترین استادان دانشگاه های برتر کشور برشمرد و افزود: در حال حاضر آقایان دکتر کدخدایی، دکتر ره‌پیک،دکتر صادقی مقدم، دکتر ویژه، دکتر اصلانی، دکتر حسینی، دکتر رستمی و آیت الله سعدی که دانشیاران و اساتید دانشگاه های مختلف کشور، دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم قضایی هستند هیئت تحریره فصلنامه را تشکیل می‌دهند. این هیئت ارزیابی‌هایی که توسط داوران انجام شده است را از حیث انطباق موضوع مقالات با موضوعاتی که به عنوان سیاست‌های فصلنامه تعیین شده بررسی نهایی می‌کنند و همچنین ارزیابی کلانی نسبت به نظرات داوران و و فرایند داوری و نمراتی که به مقاله داده‌اند انجام می‌دهند تا مطمئن شوند این فرایند به درستی طی شده است. در واقع هیئت تحریره یک نهاد نظارتی هستند که بر فرایند پذیرش و ارزیابی مقالات نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰ شماره فصلنامه منتشر شده است و شماره ۴۰ فصلنامه تابستان امسال در سامانه فصلنامه منتشر شد، افزود: در جلسه اخیر هیئت تحریریه،۱۷ مقاله که در مرحله داوری تایید شده بودند در دستورکار قرار داشتند و از این ۱۷ مقاله، ۱۲ بررسی شدند و ۵ مقاله باقی‌مانده نیز در جلسه آتی هیئت تحریره بررسی خواهند شد. حاصل بررسی‌های انجام شده در این جلسه، تایید۱۱ مقاله مقاله بود. مقالاتی که توسط هیئت تحریریه تایید شده‌اند در شماره ۴۱ و ۴۲ این فصلنامه منتشر خواهند شد. تعدادی از مقالات تایید شده هم با توجه به ضوابط وزارت علوم در شماره‌های بهار و تابستان ۱۴۰۳ منتشر خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

افکار عمومی مهم‌ترین ابزار حقوق بشر در قبال مسئله غزه است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه آیت‌الله جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم؛ اولویت اصلی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

بازدید دکتر مولابیگی از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در دانشگاه قم

دکتر طحان‌نظیف به دانشگاه قم رفت و پاسخگوی سوالاتی درباره قانون اساسی شد/ سخنگو: اساتید و دانشجویان حقوقی یاری‌گر شورای نگهبان باشند

بازدید دانشجویان عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه با سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان در نشست هم‌اندیشی مدیران و اساتید حوزه: بررسی صلاحیت‌ها طبق اسناد و مدارک صورت گرفت/ حوزویان مطالبه‌گر اجرای سیاست‌های کلی انتخابات باشند

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد