کد خبر: ۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰- 09 December 2023
آیت‌الله مدرسی‌یزدی در نمازجمعه یزد:

انتخابات ۱۱ اسفند و حضور مردم پای صندوق‌های رای سرنوشت‌ساز است

امام جمعه موقت یزد و عضو فقهای شورای نگهبان گفت: باید نسبت به داوطلبان نمایندگی حساسیت کافی صورت گیرد و به آن داوطلبانی که بالاترین صلاحیت‌ها دارند، رأی داده شود.

انتخابات ۱۱ اسفند و حضور مردم پای صندوق‌های رای سرنوشت‌ساز است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی امام جمعه موقت شهر یزد و عضو فقهای شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر یزد با اشاره به ۲ انتخابات سرنوشت‌ساز که در روز ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی نقش اساسی در اداره کشور دارد. جهت‌گیری کشور در بیشتر امور توسط مجلس شورای اسلامی‌ تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: یکی‌ از کارهای مهمی که مجلس در روزهای گذشته انجام داد، تصویب برنامه پنج ساله هفتم توسعه بود. برنامه هفتم شامل طراحی‌ها و برنامه‌هایی است که کشور باید در پنج سال آینده دنبال کند. سیاست‌های کلی برنامه توسعه توسط مقام معظم رهبری تعیین شده و جزئیات آن را دولت‌ و مجلس مشخص و تصویب کرده‌اند.

امام جمعه موقت یزد با اعلام اینکه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: بررسی‌های شورای نگهبان محدود و از حیث مطابقت برنامه با قانون اساسی و شرع است. شورای نگهبان نمی‌تواند در جزئیات برنامه‌ دخالت کند. اگر مشکلی در برنامه وجود داشته باشد باید توسط مجلس و دولت رفع شود. نظارت بر اجرای برنامه هم باید صورت بگیرد.

 

بررسی پرونده ۱۴ هزار و ۶۰۰ داوطلب در هیات‌های نظارت

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: نمایندگان مردم در مجلس نقش بزرگی در پیشبرد امور کشور، رسیدن به اهداف، برآوردن نیازها و همه آنچه که مطلوب مردم است، دارند. بنابراین مردم ابتدا باید برای شرکت در انتخابات احساس مسئولیت کنند و دوم اینکه شرکت آن‌ها در انتخابات همراه با بصیرت باشد.

این عضو فقیه شورای نگهبان تصریح کرد: فردی نگوید چون شورای نگهبان صلاحیت افراد را بررسی می‌کند، پس به هر داوطلبی که تایید شده رأی بدهیم کفایت می‌کند. وظیفه شورای نگهبان، هیأت‌های نظارت و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات این است که حداقل صلاحیت‌ها را بر اساس ابزارهای قانونی که در اختیار دارد، احراز کند.

وی افزود: حدود ۲۵ هزار نفر به صورت قطعی برای نمایندگی مجلس داوطلب شدند. رسیدگی به صلاحیت‌ها علی‌رغم همکاری همه دستگاه‌های ذیربط کار آسانی نیست. قانون حداقل صلاحیت‌ها را تعیین کرده اما مردم باید کسانی را انتخاب کنند که برخوردار از بالاترین صلاحیت‌ها باشند.

خطیب نمازجمعه یزد همچنین بیان داشت: مردم باید به کسانی در انتخابات رأی بدهند که امین،‌ دانا و توانا هستند. اگر منتخبان امانت‌دار نباشند، خدای نکرده دین و دنیای مردم را در معرض خطر قرار می‌دهند. در اسلام اساس کار بر علم و دانایی است. منتخبان مردم باید بدانند در چه کمیسیونی می‌خواهند حضور داشته باشند و چگونه می‌توانند موثر باشند. همچنین نسبت به طرح‌ها و لوایح آگاه باشند و بدانند به چه چیزی رای می‌دهند. آن‌ها باید فعال و توانا باشند. مسئولیت‌های خود را با قدرت دنبال کنند و امور را پیش ببرند.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با بیان اینکه مهلت هیات‌های نظارت برای بررسی صلاحیت‌ها ۵۰ روز است، اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۶۰۰ رأی در مورد صلاحیت‌ها صادر شده است. سایر موارد هم در موعد مقرر رسیدگی خواهد شد.

 

ضرورت انتخابات خبرگان رهبری

امام جمعه موقت یزد درباره انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هم که در روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود، اظهار داشت: معیار و مرکز هدایت کشور در اختیار ولی‌فقیه است؛ آن کسی که بر همه نظارت دارد و راس هرم نظام می‌باشد ولی‌فقیه است. تعیین‌کننده ولی‌فقیه نیز مجلس خبرگان رهبری است.

وی در پایان عنوان کرد: برای مجلس خبرگان رهبری هرچه منتخبین دانشمندتر، آگاه‌تر به مسائل سیاسی و اجتماعی، امین‌تر و شجاع‌تر و قدرتمندتر باشد برای کشور، آینده و نسل‌های ما مفیدتر است؛ لذا باید نسبت به داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری حساسیت کافی صورت گیرد و به آن داوطلبانی که بالاترین صلاحیت‌ها دارند، رأی داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

سخنگوی شورای نگهبان: ان‌شاالله خبر سلامتی رئیس‌جمهور، ملت ایران را شادمان کند

همه باید همت کنند تا مشکلات معیشتی حل شود

بازدید دکتر صادقی مقدم از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

افکار عمومی مهم‌ترین ابزار حقوق بشر در قبال مسئله غزه است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

توصیه آیت‌الله جنتی به منتخبان مجلس دوازدهم؛ اولویت اصلی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کشور باشد

بازدید دکتر مولابیگی از غرفه انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در دانشگاه قم

دکتر طحان‌نظیف به دانشگاه قم رفت و پاسخگوی سوالاتی درباره قانون اساسی شد/ سخنگو: اساتید و دانشجویان حقوقی یاری‌گر شورای نگهبان باشند

بازدید دانشجویان عضو انجمن علمی حقوق دانشگاه امام صادق(ع) از پژوهشکده شورای نگهبان

پربازدید ها

نظر شورای نگهبان درباره لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

انتخابات مرحله دوم در ۸ حوزه انتخابیه تمام الکترونیک برگزار می‌شود/ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تایید شده؛ اجرای آن منوط به ابلاغ برنامه هفتم است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز به کار می‌کند

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

معلمان به شورای نگهبان آمدند/ دکتر طحان‌نظیف: بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند

شورای نگهبان، آماده دریافت گزارش تخلف احتمالی نامزد‌ها است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند