کد خبر: ۱۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۹- 27 June 2024
سخنگوی شورای‌ نگهبان در نشست بین‌المللی با اصحاب رسانه:

انجام فرآیند‌های انتخابات در کمتر از ۴۰ روز بر اساس قانون، نشان‌دهنده اقتدار و استحکام نظام است/ رقابت‌ها کاملاً جدی بود

دکتر طحان نظیف گفت: انجام فرآیند‌های انتخابات در کمتر از ۴۰ روز بر اساس قانون، نشان‌دهنده اقتدار و استحکام نظام است.

انجام فرآیند‌های انتخابات در کمتر از ۴۰ روز بر اساس قانون، نشان‌دهنده اقتدار و استحکام نظام است/ رقابت‌ها کاملاً جدی بود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری صبح امروز (پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳) در نشست بین‌المللی با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز میلاد امام موسی کاظم (ع) اظهار داشت: حدود ۴۰ روز پیش رئیس‌جمهور کشورمان آیت‌الله رئیسی در سانحه سقوط بالگرد به همراه وزیر امور خارجه، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، مسئول تیم حفاظت ریاست‌جمهوری و کادر پرواز به شهادت رسیدند؛ این اتفاق ضایعه‌ای دردناک و ناراحت‌کننده بود. یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان را گرامی می‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک قانون مترقی است و در اصل ۱۳۱ آن برای شرایط فقدان رئیس جمهور، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است که در چنین شرایطی اداره قوه مجریه چگونه باشد و ظرف مدت حداکثر ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود. در عمل هم همین مسیر با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه نباید در امور کشور هیچ اختلالی ایجاد شود، طی شد. در همین مدت افتتاح دو مجلس مهم در کشور یعنی مجلس ششم خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشتیم. این موضوع نشان‌دهنده این است که نظام جمهوری اسلامی ایران از اقتدار و استحکام قوی برخوردار و مراجعه به آرای ملت یعنی خواست و اراده مردم در آن مهم و اثرگذار است.

دکتر طحان‌نظیف ادامه داد: از همین رو از همان روزی که خبر شهادت رئیس‌جمهور اعلام شد، جلسات و هماهنگی‌ها برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار، زمان برگزاری انتخابات تعیین و جدول زمان‌بندی نیز تهیه شد. طبق قانون، هیات‌های اجرایی برای برگزاری انتخابات و هیات‌های نظارت برای نظارت بر آن شکل گرفت، از داوطلبان ثبت‌نام شد، بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت و اکنون در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم.

 

انجام فرآیندها در کمتر از 40 روز

سخنگوی شورای نگهبان همچنین بر این نکته تاکید کرد که تمام این فرآیند‌ها طبق جدول زمان‌بندی انجام شد. مجموعه این اقدامات که در دوره‌های گذشته در مدت زمان بیشتری انجام می‌شد، در این دوره باتوجه به شرایطی که در آن قرار داریم بدون هیچگونه نقصی در یک بازه زمانی کمتر از چهل روز انجام شد که این امر در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است. در همین راستا از تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران و کارکنان وزارت کشور و همکارانم در شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

وی همچنین بیان داشت: ۸۰ نفر داوطلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. پرونده‌های تمامی آن افراد طبق قانون و براساس اسناد و مدارک و استعلام‌هایی که از مراجع قانونی دریافت شده بود، بررسی شد. در نهایت ۶ نفر از آن‌ها برخوردار از ویژگی‌های مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته و معرفی شدند. جا دارد از تمام آن ۸۰ نفری که ثبت‌نام کردند، تشکر کنیم. از ۶ نفری هم که احراز صلاحیت شدند و از روز‌های گذشته تا ساعت ۸ صبح امروز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی به تبلیغات پرداختند و شور و نشاط و رقابت انتخاباتی در کشور ایجاد کردند، تشکر می‌کنیم.

 

حضور 3 تا 4 ناظر در هر شعبه اخذ رای

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اعلام اینکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری فردا در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور و در بیش از ۹۵ کشور برگزار خواهد شد، گفت: وزارت کشور، شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران انتخابات، آماده برگزاری و نظارت بر این رویداد مهم و بزرگ سیاسی هستند. در راستای وظایف نظارتی شورای نگهبان، ناظران، آموزش‌های لازم را در دوره‌های مختلف فراگرفته‌اند و در تمامی شعب اخذ رای حضور خواهند داشت و بر فرآیند اخذ رای نظارت و انتخابات خواهند کرد. در هر شعبه ۳ تا ۴ ناظر شورای نگهبان، بر فرآیند انتخابات نظارت خواهند داشت.

وی همچنین تصریح کرد: سازوکار‌های مردمی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به‌گونه‌ای طراحی شده که نمونه‌ای کم‌نظیر از جمع‌سپاری امر حکمرانی به مردم است، به نحوی که می‌توان گفت بار اصلی اجرا و نظارت بر انتخابات بر عهده مجریان و ناظران مردمی است. ناظران انتخاباتی از اقشار مختلف مردم هستند. علاوه بر این، نمایندگان نامزد‌ها نیز برای نظارت بر فرآیند انتخابات در شعب اخذ رای حضور خواهند داشت. همچنین نمایندگان نامزد‌ها نیز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات و ستاد مرکزی انتخابات خواهند بود. تمامی مردم نیز می‌توانند از طریق سامانه «مردم ناظر» در صورت مشاهده هرگونه تخلفی، گزارش خود را ارسال کنند. شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و خود را پاسدار آرای مردم می‌داند.

دکتر طحان نظیف این نکته را هم متذکر شد که در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری همچون سایر دوره‌ها و انتخابات‌های دیگر، جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند و افرادی که نامزد هستند طیف وسیعی از سلایق جامعه و جریان‌های سیاسی را نمایندگی می‌کنند که در روز‌های اخیر نیز شاهد رقابت جدی میان آن‌ها بودیم. امیدواریم فردا هم شاهد حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های رای باشیم.

وی در بخش ابتدایی این نشست خبری ابراز امیدواری کرد که خبرنگاران و عکاسان انعکاس‌دهنده خوبی از حضور باشکوه و پرشور مردم پای صندوق‌های رای باشند و گزارش‌های ارزنده‌ای به جهانیان ارائه کنند.

انجام فرآیند‌های انتخابات در کمتر از ۴۰ روز بر اساس قانون، نشان‌دهنده اقتدار و استحکام نظام است/ رقابت‌ها کاملاً جدی بود

ناظران در تمامی شعب حضور دارند

در ادامه این نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار داشت: ناظران انتخاباتی در تمام شعب اخذ رای چه در داخل کشور و چه در بیرون از کشور حضور خواهند داشت و بر فرآیندهای اخذ رای طبق قانون نظارت خواهند کرد. اخذ رای چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمانش برابر قانون 10 ساعت است. در صورت ضرورت طبق ضوابط قانونی قابل تمدید است. تفاوتی میان شعب داخل و خارج از کشور وجود ندارد و ساز و کارهای قانونی اعمال خواهد شد. همانطور که در داخل کشور هیات‌های اجرایی و نظارت داریم، در خارج از کشور نیز همین‌گونه است؛ از عموم مردم و معتمدین استفاده می‌شود. تعرفه‌ها و سایر موارد ارسال شده است. لذا هیچ‌گونه نگرانی درباره نظارت بر انتخابات در خارج از مرزها وجود ندارد.

سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره شعبه‌های سیار بود که دکتر طحان‌نظیف پاسخ داد: ناظران انتخاباتی در تمامی شعب اخذ رای از سیار و ثابت حضور خواهند داشت و بر فرآیند اخذ رای طبق قانون نظارت خواهند کرد. در هر شعبه 3 تا 4 ناظر حضور خواهند داشت. همچنین از دوره‌های اخیر سامانه‌ای با عنوان «مردم ناظر» راه‌اندازی شد که در این دوره از انتخابات نیز همچون انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این سامانه که اکنون ارتقا یافته و کامل‌تر شده است، عموم مردم نیز می‌توانند بر انتخابات نظارت کنند. آن‌ها می‌توانند در صورت مشاهده تخلفی آن را از طریق همین سامانه به شورای نگهبان گزارش بدهند. همکاران ما در شورای نگهبان آن گزارش‌ها را مورد بررسی و پیگیری قرار خواهند داد.‌ لذا هیچ‌گونه نگرانی درباره شعب اخذ رای سیار نیز وجود ندارد.

 

مقدمات برای حضور مردم فراهم است

نماینده خبرگزاری شین‌هوآی چین خبرنگار بعدی بود که به طرح سوالاتش پرداخت و سخنگوی شورای نگهبان جواب داد: درباره تعداد واجدین شرایط، مسئولان وزارت کشور باید اطلاع‌رسانی کنند. اما در خصوص مشارکت باید گفت که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به طور میانگین تقریباً هر سال یک انتخابات در کشور برگزار شده و انتخابات پیش‌رو، چهل و دومین انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران است که طی 45 سال گذشته عدد قابل توجهی است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه در این زمان اندک یعنی کمتر از چهل روز بعد از شهادت رئیس‌جمهور انتخابات در حال برگزاری است، نشانگر این می‌باشد که در این نظام سیاسی، اراده و خواست مردم جایگاه بسیار بالایی دارد. در این زمان کم تمام تمهیدات برای حضور مردم فراهم شده است. ان‌شاءالله مردم حضور پیدا خواهند کرد و از حق تعیین سرنوشت خودشان استفاده خواهند کرد. ما یعنی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات و شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات تمام مقدمات و تمهیدات را برای حضور پرشور مردم فراهم کردیم. از شواهد و قرائن هم معلوم است که رقابت‌ها کاملاً جدی است. ان‌شاءالله فردا شاهد مشارکت خوب مردم باشیم و شنبه شما آن را به دنیا مخابره کنید.

انجام فرآیند‌های انتخابات در کمتر از ۴۰ روز بر اساس قانون، نشان‌دهنده اقتدار و استحکام نظام است/ رقابت‌ها کاملاً جدی بود

رقابت‌‌ها کاملاً جدی است

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر عنوان کرد: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی، یک سال زودتر از موعد در حال برگزاری است. این انتخابات در شرایطی در حال برگزاری است که کمتر از چهل روز از فقدان رئیس‌جمهور شهید می‌گذرد.

وی افزود: در کمتر نظام سیاسی شاهد هستیم که برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور به سرعت به آرای مردم مراجعه شود و خللی نیز در اداره امور کشور به وجود نیاید. ضمن اینکه ما در این مدت شاهد آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز بودیم.

دکتر طحان‌نظیف ابراز داشت: در این دوره از انتخابات همچون دیگر دوره‌ها و سایر انتخابات‌ها شاهد حضور جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و مردم در انتخابات هستیم. شواهد و قرائن نیز نشان‌دهنده وجود شور و نشاط و رقابت جدی انتخاباتی است. رقابت‌ها کاملاً جدی است. از مردم بزرگ ایران دعوت می‌کنیم که فردا پای صندوق‌های رای حضور یابند. امیدواریم شاهد مشارکت خوب مردم در انتخابات نیز باشیم.

 

کمبود وقت دلیل عدم برگزاری انتخابات الکترونیک

سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک بود که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: فرآیند برگزاری انتخابات مراحل متعددی دارد؛ 25 مرحله است که اکثر این مراحل در انتخابات‌های مختلف به صورت الکترونیک در حال برگزاری است. در خصوص مرحله اخذ رای و شمارش آرا باید گفت علی‌رغم اینکه برگزاری انتخابات الکترونیک را در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مرحله اول در چهار حوزه انتخابیه و در مرحله دوم در هشت حوزه انتخابیه تجربه کردیم و برای مردم و دست‌اندرکاران رضایت‌بخش بود اما باتوجه به زمان اندک برای بررسی مراحل مختلف و باتوجه به شرایط پیش آمده، در این دوره امکان برگزاری آن فراهم نشد. بالاخره سخت‌افزارها و نرم‌افزارها باید متناسب با انتخابات ریاست‌جمهوری طراحی و در این خصوص اطمینان حاصل می‌شد.

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوالات خبرنگار اسپوتنیک روسیه نیز گفت: شما خبرنگاران که از کشورهای مختلف تشریف آوردید، میهمانان خارجی هستید تا نظاره‌گر و منعکس‌کننده این رویداد بزرگ و مهم باشیم. در رابطه با سوال دیگر شما باید بیان کنم که قانون اساسی جزئیات را مشخص کرده است. طبق اصل 131 قانون اساسی کل فرآیند انتخابات باید حداکثر ظرف 50 روز انجام شود؛ یعنی بعد از اعلام صحت انتخابات، مراحل تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور جدید برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره موضوع مهلت انصراف هم باید گفت که قانون پیش‌بینی خاصی نداشته است. در کشور ما هر انتخاباتی، قانون خاص خودش را دارد. متناسب با هر انتخابات باید به قانونش مراجعه کرد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی، زمان برای انصراف تعیین شده است که 72 ساعت قبل از برگزاری انتخابات است اما در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری با حکمی مواجه نیستیم. در ادوار گذشته نیز شاهد بودیم که افراد تا شب انتخابات هم می‌توانند انصراف بدهند. درباره شمارش آرای آن افراد انصراف داده هم بر اساس قوانین و مقررات تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

شورای نگهبان چگونه صلاحیت‌ها را بررسی‌ می‌کند؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایسنا توضیح داد: مبنای شورای نگهبان همواره قانون بوده و در این دوره نیز به همین منوال عمل شد و بررسی صلاحیت‌ها صورت گرفت. در کشور ما مبنای بررسی صلاحیت‌ها، قانون اساسی است. به دلیل اهمیت فراوانی که این جایگاه دارد، شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری در قانون اساسی ذکر شده است. اصل 115 قانون اساسی شرایط را ذکر کرده است. همان موارد در ماده 35 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هم آمده است.

وی افزود: شورای نگهبان نیز در مصوبه‌ای جزئیاتی را نسبت به ملاک‌ها، معیارها و تعاریفی که برای تشخیص مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی بودن لازم است، بیان کرده است. به طور مثال حداقل و حداکثر سن بیان شده است. حداقل سابقه مدیریتی آمده است. شرط مدرک تحصیلی نیز آمده است. لذا بررسی صلاحیت‌ها در کشور ما براساس قانون است و با مکانیسم مشخصی صورت می‌گیرد. افراد بر این اساس ثبت‌نام خودشان را انجام می‌دهند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: بعد از ثبت‌نام، بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان آغاز خواهد شد. استعلام‌هایی نسبت به افراد از مراجع مختلف قانونی صورت می‌گیرد. نتیجه این استعلام‌ها در شورای نگهبان بررسی می‌شود. اعضا اظهارنظر می‌کنند و در نهایت رای‌گیری تمام‌کننده است. هر فرد تعداد آرای لازم را کسب کند، احراز صلاحیت و اعلام می‌شود؛ این رویه همواره وجود داشته و در این دوره هم وجود داشت. شورای نگهبان یک نهاد تخصصی و فقهی و حقوقی است. نگاه سیاسی به موضوعات ندارد. این ترتیبات در ادوار گذشته وجود داشته، در این دوره هم وجود داشت و مبنای کار بود.

انجام فرآیند‌های انتخابات در کمتر از ۴۰ روز بر اساس قانون، نشان‌دهنده اقتدار و استحکام نظام است/ رقابت‌ها کاملاً جدی بود

پاسخ به یک سوال درباره کاندیداهای پوششی

سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره کاندیداهای پوششی بود که دکتر طحان‌نظیف اظهار داشت: شورای نگهبان از نیّات و انگیزه‌های درونی افراد مطلع نیست. در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز چنین چیزی پیش‌بینی نشده است که از ثبت‌نام اینگونه افراد جلوگیری شود یا اینکه تاییدصلاحیت نشوند. دلیلش هم این است که تشخیص چنین موضوعی کار سختی است و امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه در ادوار مختلف و در جریان‌های سیاسی متفاوت شاهد بودیم، پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها و طی شدن مدت زمانی از تبلیغات، یک یا چند کاندیدا به دلایل مختلفی از جمله مواجهه با عدم اقبال عمومی یا ائتلاف با سایر نامزدها کناره‌گیری کردند.

خبرنگار یک رسانه روسی هم درباره چگونگی فرآیند برگزاری انتخابات در ایران پرسید که سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: در کشور ما مبنای انتخابات، قانون است. به لحاظ اهمیت فراوانی که جایگاه ریاست جمهوری دارد، قانون اساسی شرایط را بیان کرده است. در اصل 115 قانون اساسی جزئیات شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بیان شده است. همین موارد در ماده 35 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هم آمده است. شورای نگهبان نیز در سال های گذشته مصوبه‌ای داشت و مواردی که به صورت شکلی و برای شرایط اولیه هستند برای تشخیص مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی هستند، بیان کرده است.

وی ادامه داد: بعد از ثبت‌نام وارد بحث بررسی صلاحیت‌ها می‌شویم. این کار بر عهده یک نهاد فنی - تخصصی یعنی شورای نگهبان سپرده شده است. این شورا هیچ نگاه حزبی، سیاسی و جریانی به افراد ندارد و با خاستگاه و گرایش‌های سیاسی افراد کاری ندارد. صرفاً بررسی می‌کند که اوصاف قانونی در کدامیک از افراد وجود دارد. استعلاماتی از مراجع مختلف قانونی صورت می‌گیرد و در جلسه شورای نگهبان مطرح می‌شود. اعضا نکاتشان را کاملاً آزادانه و جدی بیان می‌کنند. در نهایت رای‌گیری به صورت مخفی انجام می‌شود. پس از انجام این فرآیندها و اعلام نتایج احراز صلاحیت، افراد می‌توانند در معرض رای مردم قرار بگیرند. آنچه مهم است این رای، خواست و اراده مردم است که مبنای عمل قرار می‌گیرد.

دکتر طحان‌نظیف افزود: اگر ادوار مختف و روسای جمهور مختلفی که به قدرت رسیدند را مقایسه کنید نیز خواهید دید که رای مردم تعیین‌کننده بوده است؛ چراکه دیدگاه‌های سیاسی این افراد کاملاً متفاوت بوده است. در یک دوره مردم گرایش به یک گروه سیاسی داشتند و در دوره‌ای دیگر کاملاً متفاوت عمل کردند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار هم گفت: مدت زمان رای‌گیری 10 ساعت است که از 8 صبح آغاز می‌شود. در صورتی که عوامل اجرایی و نظارتی با در نظر گرفتن شرایط تصمیم‌گیری کنند، قابل تمدید است اما به هر حال رای‌گیری از آن روز نباید خارج شود.

 

شعب خارج از ایران آماده هستند

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار ایران‌پرس گفت: مجری انتخابات وزارت کشور است و این وزارتخانه برابر قانون در هماهنگی با وزارت امور خارجه به برگزاری انتخابات در شعب خارج از کشور خواهد پرداخت. بنده اطلاع دارم این هماهنگی‌ها انجام شده است. هیات نظارت هم در داخل کشور و هم در بیرون از کشور داریم. شورای نگهبان نیز طبق قانون بر فرآیند اخذ رای در داخل و خارج از کشور نظارت خواهد کرد. تمهیدات لازم صورت گرفته و تعرفه‌ها و موارد نیز ارسال شده است. همه چیز آماده است تا ایرانیان اعم از ایرانیان داخل کشور و ایرانیان خارج از کشور از حق تعیین سرنوشت خودشان استفاده کنند.

پرسش خبرنگار خبرگزاری میزان نیز درباره برگزاری انتخابات الکترونیک بود که سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: انتخابات مراحل مختلفی دارد که اکثر مراحل به‌صورت الکترونیک در کشور انجام می‌شود اما درباره اخذ آرا درصورتی‌که انتخابات به‌ دور دوم کشیده شود، با توجه به کمبود زمان انتخابات به شیوه دستی برگزار خواهد شد. ان‌شاءالله برای دوره‌های بعد تمهیدات لازم اندیشیده خواهد شد تا از شیوه الکترونیک مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده شود.

 

واکنش به اقدام دولت کانادا

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه اسپانیایی عنوان کرد: این روزها با تراکم برنامه‌های کاندیداها مواجه هستیم. اگر از طریق رسانه‌های داخلی هم دنبال کرده باشید، می‌بینید که کاندیداها برنامه‌های متعددی دارند. بنده در جریان موضوع لغو برگزاری یک نشست نیستم؛ چراکه مجوز برگزاری تجمعات از سوی وزارت کشور صادر می‌شود. می‌توانید جزئیات این موضوع را از وزارت کشور جویا شوید.

خبرنگار «روزپلاس» درباره برگزاری انتخابات برای حجاج پرسید که دکتر طحان‌نظیف عنوان کرد: در بیش از 95 کشور هماهنگی‌های لازم انجام شده و ان‌شاءالله انتخابات برگزار خواهد شد و آرای ایرانیان خارج از کشور را خواهیم داشت. در معدودی از کشورها موافقت لازم هنوز صورت نگرفته است. مسئولان اجرایی انتخابات و وزارت امور خارجه در حال رایزنی و هماهنگی با مقامات دولت عربستان سعودی برای رای‌گیری از حجاج هستند. این موضوع برای ما اهمیت دارد. امید است که دولت این کشور با توجه به رویکردهای جدیدی که در پیش گرفته شده همکاری لازم را داشته باشد.

وی همچنین در خصوص دولت کانادا اعلام کرد: این کشور مخالفت خود را با برگزاری انتخابات اعلام کرده است. متاسفیم برخی از هموطنان‌مان که به سرنوشت کشور خودشان علاقه‌مند هستند به دلیل سیاست‌هایی که برخی از کشورها دارند، از مشارکت در انتخابات و استفاده از حق رای محروم شدند. شرکت مردم در انتخابات حق آن‌هاست و انتظار می‌رود که کشورها همکاری لازم را داشته باشند.

 

نمایندگان نامزدها تا پایان در شعب باشند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار شفقنا درباره صیانت از آرا گفت: در کشور ما چه عوامل اجرایی انتخابات و چه عوامل نظارتی، مردم هستند. جمعیتی که در برگزاری انتخابات تلاش می‌کنند در استخدام وزارت کشور و شورای نگهبان نیستند. این مدل یک نمونه از حکمرانی و مشارکت مردمی و جمع‌سپاری امر حکمرانی به مردم است. ناظرانی که شورای نگهبان در روز انتخابات از ظرفیت‌ آن‌ها استفاده می‌کند، از اقشار مختلف مردم هستند. کارمندان، اساتید دانشگاه‌ها، پزشکان، فرهنگیان، بازاریان و... هستند که در سنین مختلف و اعم از زن و مرد بر انتخابات نظارت می‌کنند. آن‌ها بدون هیچ چشم‌داشتی در روز انتخابات در موضوع نظارت بر انتخابات کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: با چنین ساز و کار و فرآيندی هیچ شبهه و نگرانی در خصوص اجرا و نظارت بر انتخابات وجود ندارد. نمایندگان نامزدها نیز در شعب اخذ رای حضور دارند. از آن‌ها می‌خواهیم که تا انتهای فرآیند در شعب حضور داشته باشند و از نزدیک به صورت دقیق و شفاف نظاره‌گر باشند. نمایندگان نامزدها نیز در ستاد انتخابات و ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات در وزارت کشور و شورای نگهبان حضور خواهند داشت. در جلسه‌ای هم که چند روز قبل با نمایندگان نامزدها داشتیم به آنها اعلام کردیم که در روز انتخابات امکان حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات را دارند تا اگر هر نکته و ابهامی باشد بتوانند با ما در میان بگذارند. سامانه مردم ناظر هم که در اختیار تمام مردم ایران است و مردم می‌توانند تا اگر با هر مساله و تخلفی که مواجه شدند آن را برای ما ارسال کنند. همکاران در لحظه آن را پیگیری خواهند کرد.

 

تنها با شناسنامه و کارت ملی می‌توان رای داد

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایلنا هم بیان داشت: در کشور ما هر انتخاباتی یعنی انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قانون خاص خودش را دارد. لذا تفاوت قوانین را باید مدنظر قرار داد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی، 5 مدرک شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت برای احراز هویت مبنای عمل است. اما در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها 2 مدرک شناسنامه و کارت ملی برای احاز هویت به رسمیت شناخته شده است. لذا هموطنان عزیز دقت داشته باشند که در انتخابات ریاست جمهوری با مدارکی چون گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت نمی‌توان رای داد. البته برای ایرانیان خارج از کشور رای دادن با گذرنامه نیز در قانون پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نباید در این دوره از انتخابات شناسنامه‌ها مُهر بخورد و ممکن است اشکالاتی به وجود بیاید، اظهار داشت: در کارت ملی جایی برای مُهر زدن وجود ندارد. لذا ضرورتی ندارد که شناسنامه‌ها نیز مُهر بخورد. در قانون هم پیش‌بینی شده است. احراز هویت با کارت ملی و شناسنامه انجام می‌گیرد و هیچ نگرانی وجود ندارد.

دکتر طحان‌نظیف این موضوع را هم یادآور شد که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی مردم بیشتر با کارت ملی احراز هویت شدند؛ یعنی بیش از 85 درصد کسانی که رای دادند با کارت ملی به شعب اخذ رای مراجعه کردند. رتبه دوم برای شناسنامه بود و از سه مدرک دیگر استفاده اندکی شد.

 

نتایج پس از شمارش و تجمیع اعلام می‌شود

خبرنگار شبکه تلویزیونی المنار لبنان درباره نظارت بر انتخابات پرسید که دکتر طحان‌نظیف جواب داد: مدل نظارت بر انتخابات در کشور ما یک مدل مردمی است. برای تک‌تک ناظران، آرای مردم مهم است و حق‌الناس و امانت محسوب می‌شود. تعداد فراوان ناظران حاکی از این است که همه صیانت از آرای مردم را دستور کار خود دارند و این موضوع برای‌شان بسیار اهمیت دارد. ما تجارب خوبی در این خصوص داریم. حاضریم این تجارب خودمان را در اختیار کشورهای دیگر قرار داریم. لذا در این خصوص با هیچ مساله‌ای مواجه نیستیم؛ این یک مدل جمع‌سپاری و مردمی‌سازی در امور حاکمیتی است. نمایندگان نامزدها نیز در این فرآیند حضور دارند و از نزدیک مشاهدات خودشان را دارند.

وی درباره زمان اعلام نتایج نیز گفت: به محض اتمام فرآیند رای‌گیری، شمارش آرا آغاز می‌شود. البته این موضوع در هر شعبه به نسبت تعداد آرا و رای‌دهندگان متفاوت است. شمارش آرا در هر صندوق که تمام شود به مراجع بالاتر اعلام و در نهایت تجمیع آرا صورت خواهد گرفت. در انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی چون با تعداد اندکی از کاندیداها مواجه هستیم کار سریعتر انجام می‌شود. به هر حال به محض اینکه تجمیع آرا انجام شود، نتایج اعلام می‌شود.

 

پرهیز از هرگونه گمانه‌زنی پیش از اعلام نتایج رسمی

دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سوال یک رسانه روسی درباره دخالت دولت‌های خارجی در انتخابات بیان داشت: در بند 6 سیاست‌های کلی انتخابات آمده که استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و تبلیغاتی توسط نامزدها و احزاب ممنوع است و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به موقع برخورد کنند. این سیاست‌ها جزو اسناد بالادستی است. لذا این موضوع در کشور ما اهمیت دارد و به آن توجه شده است؛ هم در اسناد بالادستی و هم در قوانین و مقررات آمده است.

وی تاکید کرد: نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران قوانین محکم و قوی در این خصوص دارد تا از حضور و دخالت بیگانگان ممانعت کند. بیگانگان تلاش‌های مذبوحانه خودشان را انجام می‌دهند اما نظام حقوقی ما از استحکام و قوتی برخوردار است که جلوی چنین مداخلاتی را بگیرد. نامزدها نیز در این موضوع انسجام دارند و منافع ملی را به خوبی درک می‌کنند. ممکن است در روش‌ها اختلاف نظر داشته باشند اما در اصل موضوع تردیدی ندارند.

آخرین سوال این نشست خبری را خبرنگار راه دانا پرسید که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: طبق قانون، مرجع اعلام نتایج وزارت کشور است. نتایج انتخابات توسط وزارت کشور اعلام می‌شود. از نامزدها، اطرافیان و هواداران‌شان می‌خواهم که از اقدامات هیجانی خودداری کنند و تا پیش از اعلام رسمی نتایج از هرگونه گمانه‌زنی پرهیز کنند تا ان‌شاءالله کار بر مدار قانون پیش برود و از طریق مرجع قانونی یعنی وزارت کشور اعلام شود.

 

قدردانی سخنگو از اصحاب رسانه

دکتر طحان‌نظیف در پایان ابراز داشت: از شما خبرنگاران و اهالی رسانه که امروز به اینجا تشریف آوردید تشکر می‌کنم. امیدوارم اخبار و گزارش‌های خوبی از حضور باشکوه و پرشور مردم پای صندوق‌های رای منعکس نمایید و گزارش‌های ارزنده‌ای به جهانیان ارائه کنید.

وی افزود: در این فرصت از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، دستگاه‌های مختلف اجرایی، نظارتی، امنیتی و انتظامی که در راستای برگزاری انتخابات پرشور تلاش می‌کنند و از مردم عزیز کشورمان و نامزدهایی که با حضور و فعالیت‌ها و رقابت جدی‌شان شور و نشاط انتخاباتی را در کشور ایجاد کردند قدردانی می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین ابراز امیدواری کرد که انتخابات روز جمعه پرشور برگزار شود و موجب سرافرازی بیش از پیش ملت ایران شود و جشن مردم‌سالاری دینی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام سخنگوی شورای نگهبان در پی شهادت دو تن از حافظان صندوق‌های رای

اطلاعیه شورای نگهبان درباره دریافت شکایات انتخاباتی

سخنگوی شورای نگهبان: صحت مرحله اول انتخابات در اسرع وقت بررسی می‌شود

گزارش تصویری بازدید سخنگوی شورای نگهبان از شعب اخذ رای مسجد حضرت امیر(ع)، حسینیه ارشاد و مسجد النبی(ص) نارمک

سخنگوی شورای نگهبان: رای‌گیری همچنان ادامه دارد/ از هرگونه گمانه‌زنی پرهیز شود

سخنگوی شورای نگهبان در حسینیه ارشاد: شمارش آرا پس از پایان رای‌گیری انجام می‌شود

رئیس جمهوری انتخاب کنید که در راه خدمت شب و روز نشناسد

پرچم دین را کسی می تواند بردارد که اهل صبر و بصیرت باشد

سخنگوی شورای نگهبان در بازدید از مسجد النبی (ص) شنوای نکات و پیشنهادات رای‌دهندگان شد

بازدید دکتر طحان‌نظیف از فرآیند رای‌گیری در حسینیه ارشاد و گفتگو با رای‌دهندگان

پربازدید ها

سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم

سخنگوی شورای نگهبان: بررسی صلاحیت‌ها فرآیندی تفصیلی، دقیق و زمان‌بر است/ حتی زمان برای گمانه‌زنی هم زود است

گزارشی از فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد؛ آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری/ پرونده‌های تمامی ۸۰ نفر بررسی خواهد شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۵ خرداد ۱۴۰۳

دکتر طحان‌نظیف: بررسی صلاحیت‌ها طبق قانون انجام می‌شود/ برگزاری انتخابات الکترونیک در حال بررسی است

سخنگوی شورای نگهبان: بررسی صلاحیت‌ها به پایان نرسیده/ از بخشی از مهلت دوم نیز استفاده خواهد شد

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی/ آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود اعتباری ندارد

پاسخ‌های صریح سخنگوی شورای نگهبان به پرسش‌های "بدون تعارف" درباره فرایند بررسی صلاحیت‌ها