کد خبر: ۱۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴- 27 June 2024
عضو فقهای شورای نگهبان:

مشارکت حداکثری در انتخابات باعث شادی دوستان و یأس دشمنان است / مردم حرف اول و آخر را می‌زنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مردم باید احساس کنند این آقا که رأی آورده و رئیس جمهور شده، واقعاً خود را خادم ملت می‌داند نه ارباب بر آن‌ها و چون این فرد خود را خادم می‌داند و وظیفه خادم خدمتگزاری و جلب رضایت مردم را طبق موازین و قانون برعهده دارد، به حل مشکلات و مسائل مردم و ارتقای جایگاه کشور بپردازد.

مشارکت حداکثری در انتخابات باعث شادی دوستان و یأس دشمنان است / مردم حرف اول و آخر را می‌زنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه - دلسوزان کشور می‌خواهند صبح اول وقت پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، اینان هستند که اراده و عزم خود را برای حمایت و کمک به دولت جدید برای حل مشکلات مصروف خواهند کرد. از این رو خبرنگار خبرگزاری حوزه به سراغ آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان رفت تا با او پیرامون اهمیت حضور و مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و وظیفه ذاتی مردم در مشارکت همیشگی در امور حکومتی و نیز دستاوردهای ملی و بین المللی این مشارکت گفت‌وگو کند که آن را در ادامه می‌خوانید:

حضور و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی چگونه به قدرت بین المللی کشور کمک می‌کند؟

مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رأی و دقت در انتخاب فرد اصلح با معیارهایی که امامین انقلاب بارها با عبارت‌های مختلف ارائه کرده‌اند، یک وظیفه ملی، انقلابی و دینی است. حضور پرشکوه مردم پای صندوق‌های رأی نشان دهنده قوت، اقتدار و انسجام داخلی و ملی و باعث خنثی شدن توطئه‌های بدخواهان و معاندان جمهوری اسلامی است.

مردم انقلاب را از آن خودشان می‌دانند. نامزدهای ریاست جمهوری هم بدانند که طبق همان فرمایشی که رهبر معظم انقلاب در روز عید غدیر فرمودند با خدای خود عهد کنند هرکدام از آنها که بر اساس تشخیص و انتخاب ملت رأی آورد و مورد اعتماد مردم قرار گرفت و رهبری انقلاب هم برابر آن چه در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی آمده، رأی ملت را تنفیذ کردند از وعده‌هایی که داده و شعارهایی که در دوران تبلیغات انتخابات مبنی بر مردم داری، خدمت به مردم و پایبندی به موازین انقلاب و اصول و ارزش‌های انقلابی و دینی و در رأس آن خدمتگزاری به اسلام و رویکرد به داخل و اعتماد به نیروهای داخلی و آویزان نشدن به غرب و دشمنان اسلام، جریان جبهه مقاومت را مدنظر قرار دادن و دیگر معیارها، در مسیر اسلام و در خدمت ملت و در راستای اعتلای کشور جمهوری اسلامی ایران عمل کنند.

آیا صرفاً مشارکت مردم محدود به روز برگزاری انتخابات است؟ وظیفه مردم در قبال امر به معروف و نهی از منکر و مطالبه گری از دولت و در مقابل، بهترین واکنش توسط دولت بایستی چگونه باشد؟

کاندیداهای انتخابات توجه داشته باشند که یک قدرت در نظام جمهوری اسلامی همواره حاکم است که آن قدرت تابع موازین اسلامی، عقلانی، عقلایی و انقلابی و دستاوردهای انقلاب و خون مقدس شهداست که حد ندارد. این قدرت مثل نظارت استصوابی شورای نگهبان نیست که تا یک زمانی برد داشته باشد و بعد به قوه دیگر محول شود. آن قوه ای که همواره ناظر و موثر است خود مردم هستند. مردم انقلاب را از آن خودشان می‌دانند. امامان انقلاب فرمودند که میزان رأی ملت است و ما همه اینها را قبول داریم.

هر کس رئیس جمهور شود نباید این نکته را فراموش کند که اگر از مسیر انقلاب و ارزش‌های انقلابی فاصله بگیرد، مردم با راهکارهای قانونی، انقلابی، اخلاقی، علمی و منطقی تذکر و هشدار می‌دهند. احیاناً خدای ناخواسته آن کاندید به حرف مردم گوش نکرد و موجب دردسر برای نظام، کشور و مملکت شد همانطور که مردم حرف اول را زدند، حرف آخر را هم می‌زنند و همان مردمی که رأی دادند و فردی را رئیس جمهور کردند، اگر دیدند او در مسیر درست حرکت نمی‌کند و به اصول انقلاب و ارزش‌های اسلامی پایبند نیست و آن‌ها را رعایت نمی‌کند، یا استقلال و عزت و شرافت ملت را نمی‌خواهد و آویزان به غرب می‌خواهد شود، همین مردم یک پارچه در صحنه حاضر خواهند شد و شعار خواهند داد که رأی ما را پس بده.

این اتفاق عاقبت بخیری برای آن فرد ندارد. کاندیداها باید طوری مثل شهید رجایی و شهید رئیسی عمل کنند تا در مسیر ارزش‌های اسلامی، چهره تابناک و ماندگار پیدا کنند. البته رئیس جمهور کشور شدن ملاک نیست، بلکه پایبندی به ارزش‌ها اهمیت دارد.

برخی از رؤسای جمهوری که در این کشور بودند و ما همه نوع را نیز ما تجربه کردیم. یک کسی می‌تواند مثل شهید رجایی و شهید رئیسی باشد که برای همیشه عزیز و ماندگار شود و یک کسی هم می‌تواند مثل بعضی از رؤسای جمهور که دچار فلاکت و سوء عاقبت شدند و اگر از آن‌ها نامی هم برده شود، جز مذمت و نکوهش و نفرت نتیجه دیگری ندارد عمل کند.

ما امیدواریم خداوند متعال تفضل کنند هشتم تیرماه ۱۴۰۳ در کشور ما یک رخداد بزرگی در حال رقم خوردن است. این رخداد بزرگ انتخاب رئیس جمهور اصلح با مشارکت گسترده ملت عزیز پای صندوق‌های رأی خواهد بود که رهبری، ملت، شهدا، خانواده‌های شهدا و دوستان انقلاب و جبهه مقاومت را شاد، خرسند و امیدوار کنند و دشمنان را مثل همیشه مأیوس و ناامید کنند. امید داریم ملت ایران فردا در این آزمون همچون گذشته سرافراز باشند.

آنچه رقم خواهد خورد به طور یقین پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی ملت عزیز ایران است. هر کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود، البته مطابق انتخاب مردم که این اصل هیچ وقت زیرپا گذاشتنی نیست، میزان رأی ملت است، اما این رأی ملت همانطوری که قدرت می‌دهد نیز می‌تواند قدرت را پس بگیرد. ما امیدواریم با سلامت، امنیت، رعایت دقیق موازین، رعایت دقیق حدود قانونی و موازین شرعی انتخاباتی آرام، پرشکوه، مثال زدنی فردا در کشور رقم بخورد.

با توجه به تشییع میلیونی شهید رئیسی، چگونه دولت با پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های مردم و رفع مشکلات آن‌ها، می‌تواند به افزایش مشارکت و محبوبیت شخص رئیس جمهور منتخب کمک کند؟

امامین انقلاب معیارهایی را برای انتخاب فرد اصلح ارائه کرده‌اند که کاملاً برآمده از منطق وحی، عقل، سیاست و درست است. در رأس این معیارها که حضرت آقا در روز عید غدیر خم فرمودند بایستی اصلح انتخاب شود. اصلح یعنی کسی که به مبانی نظام جمهوری اسلامی معتقد باشد و به طور جدی باورمند باشد. او باید ملت و قدرت ملی و ظرفیت‌های عظیم داخلی ملی کشور را قبول کند و به آن اعتقاد و باور داشته باشد. در این صورت است که با تکیه بر قدرت داخلی؛ یعنی همین فرهنگ، اخلاق و ادبیات ایجاد روابط با کل دنیایی که سر خصومت با ما ندارند، می‌توانیم با همکاری با آن‌ها به اهدافمان برسیم. بی‌شک با ارتباط با آن‌ها می‌توانیم فرهنگ، مکتب، تمدن و ملت خود را به همه جهانیان معرفی کنیم که جزو ظرفیت‌های ملی، انقلابی و دینی است.

ظرفیت گفتمان سازی و ایجاد روابط بر اساس حکمت، عزت و قدرت در عرصه‌های بین المللی وجود دارد. غیر از کشورهایی که با ما سر خصومت دارند و در رأس آن‌ها دولت آمریکا است و غیر از جمعیت‌هایی که گذشته از اینکه شرارت و شیطنت کار همیشگی آن‌ها بوده‌ است و اصلاً قانونی نیستند که از جمله آن‌ها صهیونیست‌های جنایتکار، می‌توانیم با همه دنیا ارتباط حسنه برقرار کنیم.

نکته‌ای اضافه می‌کنم که بسیار جا دارد برجسته شود و از معیارهای امامین انقلاب آن است وقتی کسی به عنوان رئیس دولت و رئیس جمهور انتخاب می‌گردد، چون منتخب ملت است برای ملت هم کار کند. مقتضی همه این شرایط و خصایص آن است که فقط در شعار نگویند که خدمتگزار ملت هستم. یعنی راستی آزمایی شود که واقعاً تواضع در مقابل ملت و تلاش در حد توان به هدف خدمت بی‌منت به این ملت را داشته باشد. اگر این اتفاق رقم خورد و آن شخصیت ممکن است دوره اول رئیس جمهور شد بار دوم نیز به ریاست جمهوری انتخاب شود و باز مطابق با موازین عمل شود. اگر احیاناً مانند رؤسای جمهور شهیدمان حادثه‌ای برای او پیش آمد، مردم اظهار علاقه کنند و اگر هم به مرگ طبیعی از دنیا رفت هیچ وقت مردم او را فراموش نکنند و اگر شهادت نصیب او شد، مردم او را دوست بدارند و برای همیشه به عنوان یک چهره ملی دوست داشتنی و به یادماندنی مورد احترام مردم باشد.

راهکار آن این است که مردم احساس کنند این آقا که رأی آورده و رئیس شده، واقعاً خود را خادم ملت می‌داند نه ارباب بر آن‌ها. چون خادم می‌داند، وظیفه خادم خدمتگزاری و جلب رضایت مردم را طبق موازین و قانون برعهده دارد.

امیدواریم که به حرمت خون مقدس شهدا و احترام مجاهدت‌های خلاصانه و مؤمنانه رئیس جمهورهای مردمی بخصوص دو رئیس جمهور شهیدمان، شهید رجایی و شهید رئیسی و همراهان عزیزانشان که امروز هم تقارن هفتم تیرماه با شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران ایشان در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی و روز ششم تیرماه نیز روز سوء قصد به وجود نازنین رهبر معظم انقلاب بود که خداوند خواست ایشان زنده بمانند و این انقلاب را رهبری و مردم را حمایت و هدایت کنند و امیدی برای جبهه مقاومت در سراسر جهان باشد.

اگر قرار است دولت موفق، ماندگار، دوست داشتنی و خواستنی باشد بایستی همین الآن کاندیداهای انتخابات با خدای خود عهد کنند که خدایا به من توفیق بده که تا آن جایی که توان دارم برای پیشرفت کشور و آسایش، امنیت و توسعه معیشت ملت و حاکمیت ارزش‌های دینی تلاش کنم، در این صورت است که دولت، دولت موفقی خواهد بود.

دولت موفق دولتی است که مورد حمایت همه جانبه مردم باشد، دستگاه‌ها از او حمایت کنند و تزاحم، اصطکاک، درگیری، اعتراض و اغتشاش به وجود نیاورد.

ان شاءالله کشوری سرافراز و ملتی در رفاه و آسایش مطابق موازین اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید صحت انتخابات/ تبلیغات مرحله دوم آغاز شد

صحت مرحله اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت

پیام سخنگوی شورای نگهبان در پی شهادت دو تن از حافظان صندوق‌های رای

اطلاعیه شورای نگهبان درباره دریافت شکایات انتخاباتی

سخنگوی شورای نگهبان: صحت مرحله اول انتخابات در اسرع وقت بررسی می‌شود

گزارش تصویری بازدید سخنگوی شورای نگهبان از شعب اخذ رای مسجد حضرت امیر(ع)، حسینیه ارشاد و مسجد النبی(ص) نارمک

سخنگوی شورای نگهبان: رای‌گیری همچنان ادامه دارد/ از هرگونه گمانه‌زنی پرهیز شود

سخنگوی شورای نگهبان در حسینیه ارشاد: شمارش آرا پس از پایان رای‌گیری انجام می‌شود

رئیس جمهوری انتخاب کنید که در راه خدمت شب و روز نشناسد

پرچم دین را کسی می تواند بردارد که اهل صبر و بصیرت باشد

پربازدید ها

سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم

سخنگوی شورای نگهبان: بررسی صلاحیت‌ها فرآیندی تفصیلی، دقیق و زمان‌بر است/ حتی زمان برای گمانه‌زنی هم زود است

گزارشی از فرایند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد؛ آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری/ پرونده‌های تمامی ۸۰ نفر بررسی خواهد شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۵ خرداد ۱۴۰۳

دکتر طحان‌نظیف: بررسی صلاحیت‌ها طبق قانون انجام می‌شود/ برگزاری انتخابات الکترونیک در حال بررسی است

سخنگوی شورای نگهبان: بررسی صلاحیت‌ها به پایان نرسیده/ از بخشی از مهلت دوم نیز استفاده خواهد شد

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی/ آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود اعتباری ندارد

وزارت کشور و شورای نگهبان آماده برگزاری انتخابات هستند/ ناظران انتخاباتی در تمامی شعب اخذ رای حضور خواهند داشت؛ حضور ۳ تا ۴ ناظر در هر شعبه