کد خبر: ۱۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸- 30 November 2024
در کارگروه «شورای تحول و ارتقای علوم انسانی» مطرح شد؛

دکتر پروین: «قانون اساسی» منشور حکمرانی است/ برای حکمرانی خوب باید به ظرفیت‌های قانون اساسی مراجعه کرد

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: برای حکمرانی خوب باید به ظرفیت‌های قانون اساسی مراجعه کرد.

دکتر پروین: «قانون اساسی» منشور حکمرانی است/ برای حکمرانی خوب باید به ظرفیت‌های قانون اساسی مراجعه کرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان در آستانه سالروز تصویب قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در پیش نشست کارگروه تخصصی حقوق شورای تحول و ارتقای علوم انسانی که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، در خصوص حکمرانی براساس ظرفیت‌های قانون اساسی اظهار داشت: «حکمرانی» از منظر علمی، موضوع جدیدی نیست و حدود 4 دهه می‌باشد که در این خصوص مطالعات و پژوهش‌هایی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز در فضاهای علمی و در مجلات، کتب و پایان‌نامه‌ها به موضوع حکمرانی پرداخته شده و به طور عموم نیز مردم و مسئولان درگیر این موضوع هستند و می‌توان در آن نوآوری‌هایی به وجود آورد.

 

تغییر نقش مردم در حکمرانی

این استاد دانشگاه تهران در ادامه به عنوان مقدمه سخنانش بیان داشت: از ابتدای زیست بشر، حکمرانی وجود داشته است. انسان در حکمرانی نقش مهم و اثرگذاری دارد و جایگاه آن در این موضوع در طول زمان تغییر کرده و از رعیت به شهروند رسیده است.

وی اضافه کرد: انسان تا پیش از آنکه به شهروند تبدیل شود، رابطه‌‌اش با حاکم، مبتنی بر قدرت بود. اما پس از آن رابطه انسان با حاکم بر مبنای حق و تکلیف تنظیم شد؛ بدین معنا که انسان دارای حق و حاکم مجبور به تکلیف شد. با تغییر رابطه انسان با حاکم، نوع حکمرانی نیز تفاوت پیدا کرد و به تدریج بحث‌های علمی پیرامون آن پدید آمد.

دکتر پروین اظهار کرد: در مراکز علمی و دانشگاهی در حوزه‌های حقوقی، مدیریتی، اقتصادی و... درباره حکمرانی کنکاش شده و ویژگی‌ها و شاخص‌هایی برای این موضوع معرفی شده است.

وی با بیان اینکه حکمرانی مرتبط با علم حقوق است، گفت: هر چیزی که می‌خواهد الزام‌آور شود و ثبات به وجود بیاورد، باید از غربال علم حقوق عبور کند. موضوع «حکمرانی» نیز مستثنی از این قضیه نیست.

 

قانون اساسی؛ منشور حکمرانی

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سخنانش عنوان کرد: قانون اساسی در راس هنجارها و قواعد حقوقی قرار دارد و به عبارت دیگر «منشور حکمرانی» به حساب می‌آید. از این رو باید به بررسی اصول حکمرانی خوب در قانون اساسی پرداخت.

وی سپس به بیان اصول حکمرانی خوب به لحاظ شکلی، ماهوی، موضوعی و... پرداخت و بیان داشت: اصول حکمرانی خوب دلالت‌های گوناگونی در قانون اساسی دارد و از نظر محتوایی و ماهیت نیز می‌شود معانی متفاوتی از معانی رایج اصول حکمرانی خوب را در قانون اساسی فهمید.

دکتر پروین افزود: اصطلاح «حکمرانی خوب» یک الگوی حکمرانی یا یک وضعیت و ادبیات جدید است که تحول پیدا کرده است. در این رابطه علوم انسانی به کمک حکمرانی آمده تا بدان جهت دهد و وضعیت مطلوب به وجود آورد.

وی با بیان اینکه مفهوم حکمرانی وسیع‌تر از مفهوم حکومت است و با اشاره به نظریاتی که در رابطه با حکمرانی در جهان مطرح شده است، گفت: نظریه «حکمرانی خوب» یکی از برجسته‌ترین نظریات است و مورد پذیرش و ارزیابی کشورها و مجامع علمی و دانشگاهی می‌باشد. رویکردهای حکمرانی نیز در دسته‌های «بین‌المللی» و «ملی و داخلی» قابل تقسیم هستند.

 

حکمرانی خوب چیست؟

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره حکمرانی در عرصه ملی اظهار داشت: حکمرانی در عرصه ملی به دنبال تنظیم و شکل‌دهی یک روش و شیوه برای اعمال حاکمیت است. «دولت» مهمترین بازیگر در حکمرانی ملی است.

وی این نکته را هم متذکر شد که حکمرانی خوب راهکارهایی برای افزایش نقش شهروندان در تصمیمات به منظور افزایش کارآمدی حکومت ارائه می‌دهد.

دکتر پروین بیان کرد: رویکرد حکمرانی خوب انعطاف‌پذیر است. وجود نظریات مختلف در این باره که هسته مرکزی آن جهان شمول می‌باشد نیز تاییدکننده این ادعاست.

وی اضافه کرد: البته حکمرانی توسط قواعد حقوقی چارچوب‌بندی نیز می‌شود؛ بدین معنا که هم حکمران باید برای حکمرانی صلاحیت قانونی داشته باشد و هم شیوه حکمرانی حکمران منطبق با قانون باشد. یکی از تعاریف حکمرانی خوب این است که راهبری و مدیریت جامعه سنجیده، درست، کارآمد و در چارچوب حکومت قانون باشد. تصمیم‌گیری نیز عاقلانه و همراه با پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری باشد.

 

تاکید اسلام بر حکمرانی خوب

این استاد دانشگاه تهران در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که برای تحقق حکمرانی خوب باید معیارها و مولفه‌های آن در قانون اساسی بررسی شود و به طرح این سوال پرداخت که چه ظرفیت‌هایی در قانون اساسی برای حکمرانی خوب وجود دارد؟

دکتر پروین با بیان اینکه نظریه‌پردازان معتقدند که حکمرانی خوب عامل اساسی توسعه است، گفت: مقدمه و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر باورهای دینی و نظریه سیاسی شیعه است.

وی افزود: از نگاه اسلام، نهاد حکومت یک امر لازم و هدف از وجود آن کسب آرامش و آسایش  است. ضمن اینکه حاکم اگر خوب یا بد باشد، در آثار و نتایج حکمرانی تاثیر غیرقابل انکار دارد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان به اشاره به روایتی از امام علی (ع) عنوان کرد: مردم به داشتن حکمران نیازمند هستند؛ خواه آن حکمران نیکوکار باشد یا بد باشد. بنابراین حکمرانی ضروری است. امام علی (ع) در سخنان دیگری مبنی بر اینکه پیشوای دادگر از باران بهتر است، بر ضرورت حکومت خوب تاکید می‌کنند. 

دکتر پروین اظهار داشت: بنابر فلسفه سیاسی اسلام همه باید تلاش کنند تا در جامعه حکمرانی خوب شکل بگیرد. تحقق این نوع از حکمرانی ارتباط مستقیمی با نیازهای مادی و معنوی مردم دارد. آبادانی شهرها، افزایش رفاه عمومی، ایجاد امنیت و گسترش معنویت اهداف چهارگانه‌ای است که باید سرلوحه حکومت اسلامی قرار گیرد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: براساس نظریه حکمرانی خوب، هدف به حداکثر رساندن بهزیستی عمومی، توسعه پایدار انسانی، رضایت مادی و معنوی، حمایت از حقوق اساسی از قبیل آزادی و رفع نیازهای اساسی است. 

وی درباره رابطه حکومت با مردم نیز گفت: در اندیشه حکومتی حضرت علی (ع) تاکید بسیاری بر این وجه از حکمرانی شده است. شهید مطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه می‌فرماید که یکی از عوامل رضایت این است که حکومت با چه دیدی به مردم و خودش نگاه می‌کند؛ با این چشم که مردم برده هستند و خود صاحب اختیار و مملوک است یا اینکه مردم صاحب حق هستند و او تنها وکیل و نماینده مردم است.

دکتر پروین یکی از معیارهای حکمرانی خوب را کارآیی و اثربخشی معرفی کرد و اظهار داشت: امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر فرمانروای مصر نکات ارزشمندی در این خصوص بیان فرمودند و بر کارآیی و اثربخشی تاکید داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهیدان رشید/ پیام همدلی آیت‌الله جنتی: در غم و شادی شما شریکیم/ روایت همسر شهید رشید از فرمانده‌ای صادق؛ جایی که دیده شود را دوست نداشت

گزارش تصویری دیدار دکتر طحان‌نظیف و دکتر صادقی‌مقدم با خانواده سپهبد شهید «غلامعلی رشید»

چهارمین دوره رقابت علمی شبیه‌سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی‌ و تخصصی است

دکتر مولابیگی: حدود ورود شورای نگهبان به نظرات کارشناسی و آثار اجرایی قوانین نیازمند تفکیک دقیق است/ ضرورت تولید ادبیات و محتوای فاخر برای حقوق اساسی

در تحلیل نظرات شورای نگهبان باید به زمینه و زمانه صدور نظرات توجه شود

ادعای دوستی ترامپ با ملت ایران دروغی آشکار است

خشیت الهی، رمز فهم عمیق دین در سیره علمی و عملی مرحوم میرزای نائینی بود

احیای آثار بزرگان، هدایتگر حوزه‌های‌علمیه و الهام بخش نسل جوان است

هدف ما تبدیل انتشارات پژوهشکده شورای نگهبان به مرجع بین‌المللی نشر در حوزه حقوق اساسی است

پربازدید ها

عدم مخالفت شورای نگهبان با حذف چهار صفر از پول ملی/ مصوبه به دلیل ابهامات دیگری به مجلس بازگردانده شد

دکتر طحان‌نظیف: دشمن صهیونی با حمله به بیمارستان و زندان نشان داد به هیچ یک از قواعد اخلاقی و قانونی پایبند نیست/ «یاحسین (ع)»؛ آخرین کلام شهید ناظر/ ضمانت آزادی یک زندانی، یک روز قبل از شهادت

آیت‌الله مدرسی یزدی از خانواده شهید پاسدار امیر حسین حسنی از شهدای دفاع مقدس ۱۲ روزه تجلیل کرد

بانوی شهید «حانیه نادری»؛ مربی پیش‌دبستان و عضو شبکه نظارت که «مایه برکت و افتخار» پدر و مادرش بود/ جرمش همسایگی با یک دانشمند هسته‌ای بود/ دکتر طحان‌نظیف: قطعه ۴۲ بهشت زهرا (س) نمایشگاه کینه‌توزی رژیم‌صهیونیستی نسبت به مردم ایران است

آیت‌الله جنتی: رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب راهبرد پیروزی ملت‌ها در برابر استکبار است/ قدرت‌های سلطه‌گر در طول تاریخ به دنبال غارت ملت‌ها بوده‌اند

دکتر مولابیگی در دیدار با خانواده شهید ناظر «بهزاد کاشفی ایمانی»: شهادت، اوج اخلاص و عشق به آرمان‌هاست

بازدید اعضای شورای نگهبان از نمایشگاه جدیدترین آثار پژوهشکده شورای نگهبان

جلسه هیات امنای پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد

بررسی یک طرح و یک لایحه در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

دکتر طحان‌نظیف: فرآیند بررسی مصوبات در شورای نگهبان یک فرایند کاملاً علمی‌ و تخصصی است