به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله مهدی شب زنده دار دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در دیدار با حضرت آیتالله سبحانی گفت: رویکرد این شورای در دوره جدید، احیای بسیاری از سنت های کارآمد دارای پیشینه هزار ساله است که باعث پیشرفت و موفقیت حوزه بوده و الان بخشی از آنها مهجور و سبب تضعیف حوزه شده، می باشد.
وی با بیان این که یکی از این سنت ها، احیای نظام تدریس و تدرس است. در سابق طلاب در زمان تحصیل، مشغول تدریس هم بودند. امروز نیز این شرایط باید فراهم شود.
آیتالله شب زنده دار ادامه داد: یکی دیگر از اموری که به دنبال احیاء آن هستیم، فقه معاصر است. بسیاری از مسائل مبتلابه امروز جامعه جهانی، شخصیت های اعتباری مانند بانک ها و شرکت ها، صندوق ها و تامین اجتماعی است که دارای زوایای فراوان است که اگر وارد نظام دراسی حوزه در مقطع سطح عالی و خارج شود برکاتی به همراه خواهد داشت که در این رابطه می توان به رشد و پیشرفت تحصیلی طلاب و اولویت بودن مسائل مبتلابه اشاره کرد.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: همچنین مطالبه نظام و حتی مراکز علمی دنیا این است که موقف حوزه ها در این مسائل بیان شود. لذا به خاطر این که حسب نظر بزرگان حوزه، بنا نیست که مقطع سطح بیش از ده سال باشد، لذا تصمیم گرفته شده برخی از این مباحث های فقه معاصر، جایگزین اختیاری برخی بحث های تکراری که طلاب چند بار آنها را در طول تحصیل قرار گرفته اند، شود.
وی افزود: در اصول هم برخی از مباحث که اصولی است، ولی در اصول متعارف ما بیان نشده اند، اگر چه فقهاء به حسب نیاز در برخی جاها به آنها پرداخته اند، اما منسجم و ضابطه مند بیان نشده اند. مثل سیره عقلاء و سیره متشرعه یا تعدیه حکم از موضوعی به موضوع آخر که بحث های ذیلی زیادی دارد مانند الغای خصوصیت، قاعده لوکان لبان، تنقیح مناط یکجا به آنها پرداخته نشده است. لذا کتاب الفائق به جای تعادل و تراجیح شیخ اعظم انصاری رحمه الله جایگزین شد. علت این جایگزینی این بود که بحث تعادل و تراجیح را طلبه در طول تحصیل چند بار در سطح (الموجز، اصول فقه، کفایه) می خواند.
آیت الله شب زنده دار گفت: شیخ اعظم انصاری که واقعا نقطه عطف در معظم مباحث اصولی هستند اما چون واقعا کتاب دراسی که ننوشته اند و این بحث تعادل و تراجیح چون از نظمی که برای تدریس لازم هست، برخوردار نیست، چون اوائل فکر شیخ اعظم است، لذا بهترین جایی که اگر خوانده نشود به علمیت طلبه ضرر نمی زند، لذا این جایگزینی انجام شد. این تغییراتی انجام شده بر اساس این مصالح و منافع بود. هیچ تعصبی هم نیست، به همه اشکالاتی که اساتید حین تدریس و مطالعه مواجه می شوند،اگر به مدیریت حوزه و شورای عالی حوزه منتقل کنند، بررسی خواهد شد.
انتهای پیام/