استفساریه
شماره:۱۰/۹۶۸۷/د
تاریخ ۱۳۹۰/۲/۱۹
حضرت آیتالله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان
باسلام و تحیات
به استناد اصل نود و هشتـم قانون اساسی جـمهوری اسـلامی ایران تفـسیر اصـل یکصد و سی و سـوم آن قانون به شـرح ذیل مورد تـقاضـای مجـلس شـورای اسلامی میباشد:
اولاً، با توجه به قسمت نخست اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که بر معرفی وزراء به مجلس شورای اسلامی توسط رئیسجمهور برای گرفتن رأی اعتماد تصریح دارد، آیا با تغییر اساسی در وظایف و اختیارات هر یک از وزارتخانهها، معرفی وزیر جدید به مجلس و اخذ رأی اعتماد برای وی از جمله تکالیف رئیسجمهور میباشد یا خیر؟
ثانیاً، با عنایت به قسمت اخیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی که تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را موکول به تعیین قانون نموده است، آیا عنوان و وظایف و اختیارات وزارتخانه جدیدی که با ادغام دو یا چند وزارتخانه یا انتزاع بخشی از وظایف یکی از آنها تشکیل میگردد باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یا از اختیارات رئیسجمهور و یا هیأت وزیران میباشد؟
خواهشمـند است نظـریه شورای محـترم نگهبان را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ فرمایید. /
علی لاریجانی
نظر شورای نگهبان (تفسیری)
شماره:۹۰/۳۰/۴۲۲۴۹
تاریخ: ۱۳۹۰/۲/۲۱
جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
عطف به نامه شماره ۱۰/۹۶۸۷/د مورخ ۱۳۹۰/۲/۱۹.
در خصوص درخواست تفسیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی
در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۱ شوراینگهبان موردبحث و بررسی قرار گرفت. نظر شورا به اتفاق آراء به شرح زیر اعلام میشود:
«با توجه به وضوح اصول قانون اساسی خصوصاً اصل ۱۳۳، هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند وزارتخانه، باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا قبل از تصویب مجلس، تغییری در مسئولیت و اختیارات وزیران و وزارتخانههای قبلی به وجود نخواهدآمد.
وزیر وزارتخانههای جدید یا ادغامشده، در هر صورت وزیر جدید محسوبشده و نیاز به اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی دارد.»
احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان