به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از ایرنا، آیتالله علیرضا اعرافی در اجلاسیه اساتید حوزه عملیه قم که با موضوع نقش اساتید در تقویت عوامل انگیزشی و تمرکز تحصیلی طلاب با تاکید بر هدایت علمی و تربیتی در شرایط کرونایی و پسا کرونایی در مدرسه علمیه دارالشفا در قم برگزار شد اظهار داشت: از نقدهای جدی ما به تمدن شکل گرفته پس از دوره رنسانس، این است که بهرغم درخش انواع علمی و فناوری، اما این تمدن بر پایه و فلسفه لذتگرایی و خواستههایهای نفسانی پایه ریزی و استوار شده است، ولی ظهور حضرت شالوده تمدن بشری را تغییر میدهد.
مدیر حوزههای علمیه افزود: وقتی سعادت و توسعه و همه پیشرفتها براساس مکتبهای هوا خواهی استوار شد، آن نور الهی این معادله بزرگ فلسفی را تغییر میدهد.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه رشته امامت هرگز گسسته نمیشود و این نشان میدهد این رشته ادامه دارد افزود: از این رو این رشته مسیر رشد و بالندگی را طی میکند و درخشش انوار امامت و ولایت پیش می رود، آنچه که آروزی همگان است، در قامت ظهور حضرت نشان می دهد.
عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: امروز کار اصلی حوزه امتداد بخشی به این راه نورانی و ایجاد زمینه برای درخش انوار الهی و ولایت حضرت ولی عصر(عج) است.
مدیر حوزه های علمیه افزود: آنکه ما تربیت جامع و کامل و متوازن طلاب و فضلا را ترغیب می کنیم، تربیتی که در آن روح الهی، معنوی و اخلاقی و اجتماعی سیاسی متجلی باشد، این تربیت الهی و اخلاقی مستلزم این است که استاد در همان سنت دیرین حوزه حرکت کند.
وی ادامه داد: تراز حوزه به این است که استاد همه زوایای عوامل تربیت را توجه کند، نقش استاد و مدیر طلبه در ابعاد علمی و خانواده بیاید و صلاحیت لازم را برای رشد متوازن داشته باشد.
وی اظهار داشت: استاد و مدیر در حوزه، ترازی متناسب با فلسفه حوزه دارد و باید از اساتید مراکز دیگر ممتاز باشد، این تراز نیاز به احراز صلاحیتهای زیادی دارد که شما در این مسیر حرکت میکنید.
آیتالله اعرافی گفت: باید بدانیم که طلبهها و کسانی که در این حوزه مشغول تحصیل هستند با چه چالشهایی مواجه هستند، با وجود همه مشکلها، اما برای استاد، تحصیل طلبه و شرایط او اهمیت دارد و باید این گونه باشد.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: امروز شاهد انواع چالشهای آموزشی در بحث ویروس کرونا هستیم، این در همه مراکز علمی است، حوزه هم از این مساله مستثنی نیست، اُفت تحصیلی و دیگر موارد در همین رابطه قرار دارد که باید برای رفع آن تلاش کرد.
عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: مواجه با دنیا و ویروس کرونا مجموعه ای از آسیبها را در نظام آموزشی ایجاد کرده است، برای همین نیاز به تحقیق و رفع چالشها است، باید این دو سال سخت از طریق رفع آسیبها به وسیله استادان و مدیران جبران شود.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به انواع هجمه علیه دین، اسلام و روحانیت افزود: امروز شاهد انواع هجمه علیه دین، اسلام و روحانیت هستیم، برای این امر از سوی دشمنان سرمایهگذاری شده، روحانیت همواره حامی ملت بوده و امروز گروههایی به صورت هدفمند درصدد تخریب آن هستند، باید برای امر آموزش و تخریب جایگاه دین و اسلام و روحانیت از سوی دشمنان فکری اساسی کرد.
وی گفت: استادان و مدیران باید نگاه جامع به این چالشهای بیان شده، داشته و به سمت آن بروند و به فکر راه حل باشند، بحث تعلیم و تربیت موضوعی است که به دوش و شانه استادان گذاشته شده و نباید از این امر که سبب بی انگیزگی طلبهها شده، غافل شد، از این رو جبران آن ضروری است.
آیتالله اعرافی گفت: برای هویتسازی و حل مشکلهای هویتی در پایه و سطوح مختلف حوزه، روشهای مختلفی باید طی کنیم که یکی از آنها، آشنایی طلبه با رسالت، تاریخ، چالش و سرمایههای حوزه است. در این رابطه ضعفهایی وجود دارد و آن هم به دلیل نداشتن محتوا است، اما آشنایی با حوزه و رسالت حوزه امری ضروری است.
عضو فقهای شورای نگهبان، آشنا کردن طلبهها با اسناد و نقد آن، تقویت ارتباط معنوی و معرفتی طلبهها، شناسایی و بازکردن گرههای متعدد فکری و اخلاقی طلبهها از سوی استادان، توجه به آموزش پژوهش محور همراه با اخلاق و تهذیب، هدایت علمی، استعداد سنجی و راهنمایی کردن طلبهها، توجه به استاد معین و پرورش، انتخاب آزاد طلبه در درس، توجه به تقریرنویسی، اهتمام به اصولی چون خروجی هدفمند حوزه و حمایت از نخبگان به صورت ویژه از ماموریتهای استادان و مدیران حوزه است.
وی اضافه کرد: توجه به گروههای علمی و برجسته کردن نقش آنها در مراکز علمی و تربیتی، توجه به فقه معاصر، پاسخ گویی طلبههای سطوح عالی به شبههها و سوالهای متعدد در جامعه و تولید علم در سطوح عالی و دروس آزاد علمی و تولید نظریههای بنیادین در حوزه و حفظ میراث گذشته حوزه، آمادگی برای بازگشایی حضوری دروس و آزمون حوزه نیز از دیگر ماموریتها به شمار میآید.
عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: تقویت مدارس علمیه استانها با حضور و مهاجرت استادان از قم و حمایت از آنها، تقویت طرح هجرت، طرح امین در سال آینده بر اساس طرح آمایش حوزه، اصلاح محدوده دروس، بازگشت به میراث و سنت گذشته برای رشد علمی حوزه از دیگر برنامههای مدیریت حوزه است.
انتهای پیام/