به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، آیتالله محمدمهدی شبزندهدار، عضو شورای نگهبان، در همایش منشور روحانیت که روز چهارم اسفند، به مناسبت سالروز صدور منشور روحانیّت توسط امام خمینی(ره) در سالن همایش هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوزههای علمیه از بدو تأسیس که از زمان ائمه(ع) بوده و پایه آن بر اصول قرآن است تلاش کردهاند در مسیر ائمه(ع) حرکت کنند. جمعآوری و نگهداری علوم قرآن، اسلام و آثار و احادیث پیامبر بزرگوار(ص) و سنت و سیره معصومین(ع) و ثبت آن موارد در شرایطی که امکانات بسیار کم بوده و سلاطین و ستمگران برای محو آثار رسالت تمام امکانات خود را به کار میگرفتند، کار آسانی نبوده است.
وی افزود: امروز نتیجه آن زحمات را در آثار و کتب با برکتی مانند «کتب اربعه» و کتابهای دیگر متقدمین و متأخرین از فقه و فلسفه، ریاضیات، نجوم، اصول و کلام و حدیث و رجال، تفسیر، ادب، عرفان، لغت و تمامی رشتههای متنوع علوم مشاهده میکنیم. اگر حوزههای علمیه و فقها نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن، اسلام و اهل بیت(ع) مطرح میشد و یقیناً آثار ائمه از بین میرفت.
آیتالله شبزندهدار بیان کرد: حوزهها از نظر منابع و شیوههای بحث و اجتهاد، غنی و دارای ابتکار هستند و تصور نمیکنم برای بررسی عمیق همه جانبه علوم اسلامی طریقهای مناسبتر از شیوه علمای سلف پیدا شود. تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام گواه بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است.
وی اظهار کرد: برگ دیگری که از کارنامه روحانیت مورد توجه حضرت امام(ره) قرار گرفته، به جز از «مجاهدات علمی و فرهنگی» است و اینکه آنان در هر عصری از اعصار برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی، مرارتها و تلخیهایی متحمل شدهاند و همراه با تحمل اسارتها و تبعیدها، زندانها، اذیت و آزارها و زخم زبانها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم کردهاند.
آیتالله شبزندهدار تصریح کرد: اگر منشور روحانیت بهدرستی خوانده نشود ممکن است حلال و حرام جابهجا شود و جریانات در گذر زمان تغییر کند. در ابتدا انسان خیال میکند که بر مسائل واقف است، اما با گذر زمان تعییر خواهد کرد و مبادا با علم به دانستن حلال و حرام خدا را جابهجا کنیم. منشور روحانیت راه را برای درک واقعی هموار کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر مطالب منشور روحانیت، رسالت روحانیت را ادامهدهنده رسالت انبیاء دانست و گفت: امام خمینی(ره) با معنویت و اخلاصی که داشت، مردم را به دین و اسلام دعوت میکرد و مردم متدین ایران اسلامی دینشناسی، ادب اخلاق، معنویت و مردمداری را در این فقیه دیدند و جذب او شدند.
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: طلبه باید در کنار معنویت، دینشناسی قوی باشد تا بتواند زمانی که وارد جامعه شد، پاسخگوی خوبی در رابطه با مشکلات اعتقادی و دینی مردم باشد. یک مبلغ واقعی باید با دغدغههای فکری مردم آشنا باشد و براساس آن مشکلات، خود را مجهز به علم کند، باید دانش لازم با پیشرفت علم و تکنولوژی، در طلاب وجود داشته باشد تا بتوانند جامعه علمی را اداره کنند.
وی با اعلام اینکه در منشور روحانیت یکی از دغدغههای امام راحل، علمای متحجر و مقدسنما بودند، گفت: در این منشور آمده، آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانىنما ضربه خورده، از هیچ قشر دیگری نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین(ع) بوده که در تاریخ روشن است. طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدسمآبى و دینفروشى عوض شده است و شکستخوردگان دیروز، سیاستبازان امروز شدهاند.
آیتالله شبزندهدار در بخش دیگری از مطالبش تصریح کرد: امروز هیچ دلیل شرعى و عقلى وجود ندارد که اختلاف سلیقهها و برداشتها و حتى ضعف مدیریتها دلیل به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علماى متعهد شود. ممکن است هرکس در فضاى ذهن و ایدههاى خود نسبت به عملکردها، مدیریتها و سلیقههاى دیگران و مسئولین انتقادى داشته باشد، اما لحن و تعابیر نباید افکار جامعه و آیندگان را از مسیر شناخت دشمنان واقعى و ابرقدرتها که تمام مشکلات و نارساییها از آنان سرچشمه گرفته است، به طرف مسائل فرعى منحرف کند.
وی در ادامه بیان کرد: آنچه در منشور روحانیت امام راحل بر آن تأکید داشتهاند این است که مردم ایران باید مواظب باشند تا دشمنان از برخورد قاطع نظام با متخلفان از به اصطلاح روحانیون سوءاستفاده نکنند و با موجآفرینی و تبلیغات اذهان را نسبت به روحانیون متعهد بدبین نکنند و این را دلیل عدالت نظام بدانند که امتیازی برای هیچکس قائل نیست. اولین وظیفه شرعی و الهی برای جلوگیری از تکرار آن حوادث تلخ دوران استکبار و رسیدن به اطمینان از قطع نفوذ بیگانگان در حوزهها، آن است که اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی حفظ شود و گرنه شب تاریک در پیش است.
آیتالله شبزندهدار اظهار کرد: در ترویج روحانیت و فقاهت نه زور سر نیزه بوده، نه سرمایه پولپرستان و ثروتمندان، بلکه هنر، صداقت و تعهد خود آنان بوده است که مردم آنها را برگزیدهاند.
وی با اشاره به آیه ١١ سوره یس، دو صفت «تبعیت» و «خشیت» را بسیار ارزشمند و زمینهساز معرفی کرد و گفت: برای استفاده بهینه و کامل از کتاب خدا و معارف الهی این دو صفت را باید در خود احیاء و تقویت کنیم. اگر کسی خشیت نداشته باشد میشود مثل همین خبیثهایی که به پیامبر خدا(ص) توهین کردند، پیامبری که حتی کفار او را «امین» خطاب میکردند.
انتهای پیام/