کد خبر: ۱۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲- 30 December 2024
دکتر پروین به مناسبت «۹ دی» در گفتگو با خبرگزاری فارس تشریح کرد؛

سال ۸۸ چگونه از رای مردم صیانت شد؟

عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با نوع عملکرد و مدیریت رهبر معظم انقلاب با وقایع سال ۱۳۸۸، گفت: با درایتی که رهبری داشتند، نگذاشتند بحث‌هایی که صورت گرفت و واقعاً در شأن انتخابات و نظام جمهوری اسلامی نبود، موجب ایجاد چالش شود و رویه محکمی پایه‌گذاری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری فارس: در نظام جمهوری اسلامی ایران، که بر پایه آراء مردم و مشارکت عمومی بنا شده است، انتخابات همواره نقش اساسی و محوری در تعیین سرنوشت کشور ایفا کرده است. این فرآیند، به عنوان یک اصل بنیادین در ساختار سیاسی نظام، از اهمیت زیادی برخوردار است و همواره با دقت و حساسیت بسیار در جهت رعایت حقوق شهروندان و تضمین شفافیت برگزار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین برهه‌های تاریخ انتخابات در ایران، در سال ۱۳۸۸ رخ داد. در آن سال، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، اعتراضات و اختلافاتی توسط برخی از نامزدها مطرح شد که نتایج انتخابات را نپذیرفتند و ادعاهای مختلفی را مطرح کردند.

در این شرایط، مقام معظم رهبری با درایت و بصیرت خود وارد شدند تا از بروز بحران‌های سیاسی جلوگیری کنند و اطمینان حاصل نمایند که اراده مردم همواره در روند انتخابات تعیین‌کننده است و با این اقدام به تثبیت اصل مردم‌سالاری در کشور کمک کردند.به همین جهت، در رابطه با بررسی نوع عملکرد و مدیریت رهبر معظم انقلاب با آن وقایع، گفت‌وگویی کرده‌ایم با دکتر خیرالله پروین عضو حقوقدان شورای نگهبان که مشروح آن به شرح ذیل است:

سال ۸۸ چگونه از رای مردم صیانت شد؟

وی در ابتدا گفت: در یک نظامی که به نوعی مبتنی بر انتخابات و رای و نظر مردم است، قطعا راه صحیح دستیابی به قدرت از طریق انتخابات است؛ قطعا در بحث انتخابات هم یکی برنده و دیگری بازنده است، این یک مسئله طبیعی است و از زمانی که بحث انتخابات مطرح شده، این مسئله همیشه وجود داشته است و لذا افرادی که می‌خواهند در این مسابقه و مبارزه برای خدمت‌گذاری پیروز شوند، باید نهایت آنچه که مردم انتخاب می‌کنند را بپذیرند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: ولی متاسفانه امروز نه تنها در ایران بلکه در خیلی از کشورها گاهی دیده می‌شود که افراد بازنده ممکن است برای مدتی کشور را درگیر یکسری مشکلات و چالش‌ها کنند.

دکتر پروین تصریح کرد: به همین خاطر، انتخاباتی که در سال ۸۸ برگزار شد، بر اساس اراده مردم بود و همه مسئولین تا آن موقع منتخب مردم بودند؛ یعنی کسانی که در قدرت قرار گرفته بودند، بر اساس رای و نظر مردم بودند؛ سال ۸۸ نیز همانند گذشته، انتخاباتی بود که بر اساس نظر مردم برگزار شد و اراده مردم همچنان به عنوان معیار اصلی شناخته می‌شد. با این حال، در این دوره برخی افراد سخنانی مطرح کردند که منجر به بروز مشکلاتی شد و هزینه‌هایی به همراه داشت.

وی تاکید کرد: طبیعتاً برای شورای نگهبان وظایف و اختیاراتی تعریف شده است. شورای نگهبان طبق مسئولیت‌هایی که در قانون اساسی بر عهده‌اش گذاشته شده، همواره این وظایف را انجام داده و خواهد داد، مگر آنکه روزی قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاحات و نکات جدیدی به آن افزوده شود.

دکتر پروین اظهار داشت: شورای نگهبان سه وظیفه اصلی دارد: اول، نظارت بر مصوبات مجلس؛ دوم، تفسیر قانون اساسی؛ و سوم، نظارت بر انتخابات. نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان جزء وظایف شورای نگهبان است. شورای نگهبان به انتخابات شوراهای شهر و روستا ورود نمی‌کند، زیرا نظارت بر این انتخابات جزو وظایف آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: قطعا شورای نگهبان بر اساس وظایف ذاتی خود و پاسداری از آرای مردم، که اساس نظام بر مبنای آراء مردم شکل گرفته است، نهایت دقت و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا از آراء مردم پاسداری کند. شورای نگهبان همواره سعی دارد که هر آنچه نتیجه انتخابات باشد، به عنوان خروجی نهایی اعلام کند، صرف نظر از اینکه این نتیجه به نفع چه شخص یا گروهی باشد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تشریح کرد: برای شورا، مسئله‌ای که در اولویت قرار دارد، مشارکت مردم و اصل برگزاری انتخابات است. خروجی انتخابات هر چه که باشد، شورای نگهبان طبق روال معمول خود آن را تایید می‌کند و در صورت وجود هرگونه اشکال یا ایراد، به بررسی و رسیدگی می‌پردازد تا از ضایع شدن حقوق افراد جلوگیری شود؛ شورای نگهبان یک وظیفه ذاتی دارد که هم بحث نظم است و هم بحث اعتقادات و وضعیت اخروی است که هم فقها و هم حقوقدان‌ها به آن پایبند هستند.

وی یادآور شد: لذا در سال ۸۸ هم چنین بحثی وجود داشت؛ اما وقتی این مسئله به وجود آمد، رهبری با توجه به وظیفه‌ای که دارند برای حفظ مسیر اصلی نظام، ورود کردند. ایشان مشاهده کردند که اعتراضاتی وجود دارد و برخی افراد نکات و مطالب دیگری را مطرح می‌کنند. به همین دلیل، رهبری به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به یک سرانجام روشن، باید به این موضوع رسیدگی کنند. در نهایت، ایشان از نمایندگان کاندیداها دعوت کردند تا نظرات خود را بیان کنند و در آن جلسه، حرف‌ها و نکاتی که مطرح کردند را شنیدند. ایشان در آنجا نکات بسیار ظریفی را مطرح کردند؛ از جمله اینکه انتخاباتی برگزار شده و مردم رأی داده‌اند، و این امر تنها برای اولین بار نیست که این دفعه باشد.

دکتر پروین گفت: نکته‌ بسیار خوبی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشتند این بود که ایشان اجازه ندادند که بدعتی صورت بگیرد. زیرا اگر چنین بدعتی در خصوص نتیجه انتخابات آن سال اتفاق می‌افتاد، دیگر هیچ چیزی در کشور به روال عادی نمی‌چرخید. در این صورت همیشه افرادی بودند که پس از باختن، ادعا می‌کردند و اعلام می‌داشتند که اتفاقات غیرقانونی صورت گرفته است و نتیجه انتخابات آن چیزی نیست که ما بپذیریم. در نتیجه، این درگیری‌ها و اختلافات دائماً در کشور ادامه می‌یافت.

عضو حقوقدان شورای نگهبان عنوان کرد: لذا رهبری بر اساس اختیارات و صلاحیتی که دارند، ورود کردند. ایشان نمایندگان کاندیداها را جمع کردند و با آن‌ها سخن گفتند، نظراتشان را شنیدند و حتی دستوراتی صادر کردند که حتی بازشماری آرا نیز صورت گرفت؛ بعضی از نمایندگان بعضی کاندیداها گفتند که اگر ده بار دیگر این صندوق‌ها بازشماری شود، در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: خوب، کاملاً روشن بود که انتخابات در ایران یک انتخابات شفاف و پاک است؛ و انتخاباتی است که مجری اجرایی آن، همیشه که یک گروه نیست، یکبار ریاست جمهوری و قوه مجریه به دست یک گروه است، بار دیگر دست گروه دیگری است و این نیست که بگوییم همیشه یک گروه و یک فرد ثابت است.

دکتر پروین تصریح کرد: قطعا از آن سو، مرجع نظارتی هم طبق روال معمول بر وظیفه‌اش عمل کرده و لذا با درایتی که رهبری داشتند، نگذاشتند که این بحث‌هایی که این‌گونه صورت گرفت و واقعاً در شأن انتخابات و نظام جمهوری اسلامی نبود، موجب ایجاد چالش شود و مشکلاتی برای کشور به وجود آورد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان گفت: الحمدلله، رویه محکمی پایه‌گذاری شد که نتیجه انتخابات هر چه هست، افراد باید بپذیرند. یا اینکه به انتخابات ورود پیدا نکنند، یا اگر ورود پیدا کردند، باید بپذیرند که نمی‌توانند پیش‌بینی کنند مردم به چه کسی رأی می‌دهند یا نه. نهایتاً، این است که باید نتایج انتخابات را در هر مقطع تمام کاندیداها بپذیرند

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

مجموعه نظریات فقهی شورای نگهبان در پاسخ به استعلامات دیوان عدالت اداری (۱۳۹۷-۱۳۹۹) منتشر شد

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۲ دی ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: ترور سردار سلیمانی دروغ بودن شعارهای صلح‌جویانه آمریکا را اثبات کرد/ مقاومت به مکتب جهانی تبدیل شده است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۱ دی ۱۴۰۳

سال ۸۸ چگونه از رای مردم صیانت شد؟

مسئولان به مسائل کشور نگاه جامع‌الاطراف داشته باشند

ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

انتشار چهار اثر علمی جدید در پژوهشکده شورای نگهبان

رمز ناکامی فتنه‌ها، بصیرت و ایستادگی مردم ایران است

تروریسم؛ راهبرد اصلی رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌الملل

پربازدید ها

آغاز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور در شورای نگهبان

نشست جمعی از اعضای مکتب سیاسی مجلس اعلای عراق با دکتر کدخدایی و دکتر طحان‌نظیف

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۸ آذر ۱۴۰۳

تاکید آیت‌الله اعرافی بر گشودن گره‌های ذهنی جوانان / حضرت زهرا (س) مرجعیت معرفتی و دانشی داشتند

دکتر کدخدایی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت مدرن را بر اساس آموزه‌های اسلامی پیش‌بینی کرده است

آیت‌الله شاهرودی جایگاهی را بالاتر از کارگزاری در نظام اسلامی نمی‌دانست

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی زمینه حکمرانی اسلامی را در ایران فراهم کرد

نقض آشکار حاکمیت سوریه توسط رژیم صهیونیستی و حقوق بین‌الملل

حضور رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درجلسه مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

نظام‌های انتخاباتی معاصر در دنیا نیاز به پوست اندازی دارند