کد خبر: ۶۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱- 14 July 2020
ویژه نامه "عماد ملت"- ۱۸

آیا نظارت استصوابی صرفاً توسط شورای نگهبان اعمال می‌شود؟

نظارت استصوابی یک نظارت قانونی مؤثر برای جلوگیری از تخلفات و تضمین سلامت اقدامات است. این نوع نظارت مختص شورای نگهبان نیست و در بسیاری از عرصه‌های دیگر نیز ناظران یا دستگاه‌های نظارتی آن را اعمال می‌کنند.
آیا نظارت استصوابی صرفاً توسط شورای نگهبان اعمال می‌شود؟
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، نظارت استصوابی یک نظارت قانونی مؤثر برای جلوگیری از تخلفات و تضمین سلامت اقدامات است. این نوع نظارت مختص شورای نگهبان نیست و در بسیاری از عرصه‌های دیگر نیز ناظران یا دستگاه‌های نظارتی آن را اعمال می‌کنند؛ برای نمونه آنجایی که پلیس به خودروی متخلف دستور توقف می‌دهد و او را اعمال قانون می‌کند، آنجایی که داور در مسابقات فوتبال سوت می‌زند و بازی را متوقف می‌کند و با کارت زرد و قرمز بازیکنان را جریمه می‌کند، آنجایی که اداره تعزیرات بر فعالیت اصناف نظارت می‌کند و واحد صنفی متخلف را جریمه یا پلمپ می‌کند، آنجایی که شهرداری از ادامه فعالیت یک پروژه عمرانی و ساختمانی متخلف جلوگیری می‌کند، در همه این موارد «نظارت مؤثر قانونی» انجام می‌شود و ناظر برای جلوگیری از تکرار یا استمرار تخلف، ضمانت اجرایی در اختیار دارد.

درباره نظارت بر مصوبات مجلس نیز اصل ۹۴ قانون اساسی این اختیار را به شورای نگهبان داده است که بر عدم مغایرت مصوبه با قانون اساسی و موازین مقدس شرعی نظارت کرده و مصوبه‌ی خلاف را برای اصلاح به مجلس بازگرداند.

درخصوص نظارت بر انتخابات نیز اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی را فقط برعهده شورای نگهبان قرار داده است و مسئولیت نظارت بر انتخابات را به هیچ نهاد دیگری - حتی قوه قضائیه - نسپرده است.

آیا شورای نگهبان که وظیفه تضمین سلامت انتخابات را برعهده دارد، می‌تواند صرفاً ناظر تخلفات احتمالی باشد و با آن‌ها برخورد نکند؟ از طرف دیگر در تمام قوانین انتخاباتی، از جمله قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و قانون همه‌پرسی، جزئیات این نظارت بیان شده است و در همه این قوانین مجدداً تصریح شده که نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان باید با تخلفات انتخاباتی برخورد کند و با ابطال یک صندوق یا یک حوزه، مانع بروز فساد در آرای مردم شود.

این روش نظارت مؤثر (نظارت استصوابی) از اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود داشته است و منحصر به انتخابات‌های ادوار اخیر نیست.

از همان ابتدا شورای نگهبان اختیار رد کاندیدا‌های فاقد صلاحیت و ابطال انتخابات در صورت احراز تخلف وسیع را داشته و آن را اعمال می‌کرده است و این اختیار قانونی تاکنون نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

برگزاری نشست علمی«بنیان‌های فلسفی هوش مصنوعی» در پژوهشکده شورای نگهبان

گزارش تصویری بازدید سخنگوی شورای نگهبان از خبرگزاری میزان

کتاب «رویه‌های شورای نگهبان» منتشر شد

سخنگوی شورای نگهبان از خبرگزاری میزان بازدید کرد

بررسی اصلاحات صورت گرفته توسط مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

بیانیه شورای نگهبان در پی شهادت دو قاضی برجسته

کتاب «سیاست خارجی و قانون اساسی» منتشر شد

مدرسه زمستانی حقوق مالی

کرسی ترویجی با موضوع «چهارچوب تدوین پیوست عدالت در قانون‌گذاری»

دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه بغداد: شهید سلیمانی بر اساس اصول قانون اساسی به یاری مظلومان شتافت/ حق مقاومت؛ مبارزه‌ای مشروع برای رهایی از سلطه است

پربازدید ها

دکتر طحان‌نظیف تشریح کرد؛ مهمترین ایرادات شورای نگهبان نسبت به بودجه ۱۴۰۴ و مهمترین احکامی که تایید شدند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۸ دی ۱۴۰۳

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۱۹ دی ۱۴۰۳

فیلم|تشریح مهمترین ایرادات شورای نگهبان به بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور

دشمن می‌خواهد هویت تاریخی ایرانی‌ها را حذف کند

زمانی که شبهات متنوع و فراوان است باید رشته‌های تخصصی ایجاد شود

پس از برگزاری ۱۸ جلسه، بررسی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ در شورای نگهبان به پایان رسید

دومین شماره ماهنامه خبری پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد

مردم را در صدر اولویت‌هایمان قرار دهیم / انقلاب در دست همه ما امانت است

تبادل ذخائر علمی حوزوی میان قم و نجف بسیار مهم است / ایجاد دوقطبی ایران و عراق تلاش همیشگی دشمن است