کد خبر: ۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶- 18 August 2020
دکتر طحان نظیف تشریح کرد؛

موارد مغایرت «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» با قانون اساسی

عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی موارد مغایرت «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» با قانون اساسی را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در مطلبی با عنوان «گزارش۴۳» در اینستاگرام خود نوشت: چهارشنبه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان صبح و عصر جلسه داشت. در این جلسات ادامه بررسی «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» و همچنین «لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به انضمام سند الحاقی (پروتکل)» در دستورکار بود.
 
در لایحه مالیات بر ارزش افزوده در فصل نهم این مصوبه (مواد ۴۱ تا ۵۲)، محل مصرف بخش قابل ملاحظه‌ای از مالیات و عوارض موضوع این قانون تعیین تکلیف شده است که این امر به منزله محدود کردن صلاحیت دولت در تنظیم لوایح بودجه سالانه است. چرا که بر این اساس اختیار دولت در اختصاص منابع حاصل از این قانون در لوایح بودجه تا اندازه قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد؛ لذا از نظر شورای نگهبان پیش‌بینی نحوه تخصیص منابع حاصل از محل مالیات بر ارزش افزوده در این مصوبه به جهت تحدید صلاحیت دولت در تهیه و تدوین لایحه بودجه، مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی شناخته شد. لازم به ذکر است این مواد و احکام در لایحه ارسالی دولت نبوده و در مجلس به آن اضافه شده بود.

نکته دیگر اینکه در بند (الف) ماده ۴۲، توزیع منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده میان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و ...، صرفاً بر اساس شاخص جمعیت در نظر گرفته شده بود در حالیکه در قانون اساسی علاوه بر تصریح به عدم تبعیض در استفاده از درآمد‌های ملی، نیاز‌ها و استعداد رشد هر منطقه نیز باید در دسترسی مناطق به سرمایه و امکانات مورد توجه باشد؛ لذا از نظر شورای نگهبان، مغایر بند ۱۰ اصل ۳ و اصل ۴۸ قانون اساسی شناخته شد.
 
موارد مغایرت «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» با قانون اساسی

مساله مهم دیگر در این مصوبه، استثنا کردن قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی جمهوری اسلامی ایران از شمول احکام این قانون بود به این معنا که مصوبه این مناطق را از شمول مالیات بر ارزش افزوده خارج کرده است و از نظر شورای نگهبان چنین امری مغایر بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی و مغایر بند «۱۷» و «۱۹» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بند «۵» سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و بند «۱» سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و در نتیجه مغایر بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی خواهد بود.

همچنین شورای نگهبان اصلاحات صورت گرفته در لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و هند را - که قبلا با اشکالاتی به مجلس اعاده کرده بود - رفع شده دانست.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

حوزه علمیه پای عهد خود با مقاومت سرافراز ایستاده است / «انّا علی العهد» شعار همیشگی حوزویان

کرسی ترویجی با موضوع «در جست‌و‌جوی نظریه قانونگذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران»

دوره تخصصی آکادمی زمستانه پژوهش حقوقی برگزار شد

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در همایش توجیهی – بصیرتی جهاد تبیین

دکتر طحان‌نظیف: دشمنی استکبار با اهداف و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی است/ همه باید برای تحقق اصول این قانون تلاش کنند

بنیان‌های فلسفی هوش مصنوعی

جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان الگوی مردم‌سالاری دینی در جهان مطرح است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱ اسفند ۱۴۰۳

مصوبه تعویق ۶ ماهه انتخابات شورا‌ها ابهاماتی دارد

حوزه علمیه قم، تئوری و اندیشه نهضت، انقلاب و نظام اسلامی را تولید کرد

پربازدید ها

بررسی مصوبه اصلاح قانون انتخابات شوراها همچنان ادامه دارد

مصوبه تعویق ۶ ماهه انتخابات شورا‌ها ابهاماتی دارد

دکتر پروین: بسیاری از مشکلات با عمل به قانون رفع خواهد شد/ صلاحیت‌ها و وظایف همه دستگاه‌ها و نهادها در قانون مشخص است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در گردهمایی بزرگ فعالان فضای مجازی و رسانه استان همدان

دکتر طحان‌نظیف: تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی به پاسداری از حقوق مردم انجامیده است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در نشست علمی «چالش‌های قانونگذاری در ایران»

طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تایید شد

بیانیه آیت‌الله مدرسی یزدی در قدردانی از راهپیمایی باشکوه یوم الله ۲۲ بهمن

حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخ دندان شکنی به دشمنان نظام است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۴ بهمن ۱۴۰۳