دکتر طحان نظیف:
اکثر ایرادات شورای نگهبان به طرح مجلس برای مالیات بر خانههای خالی رفع شده است
عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید براینکه متهم کردن مجلس به ارائه طرحهای غیرکارشناسانه دور از انصاف است، گفت: اکثر ایرادات وارده به طرح مالیات بر خانههای خالی مرتفع شده و به محض حلِ مختصر ایرادات باقی مانده، طرح مذکور به تایید شورای نگهبان میرسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با تسنیم به سئوالات خبرنگار این خبرگزاری پاسخ داد که متن آن به شرح زیر است:
تسنیم: آقای دکتر با توجه به ابهامات و مناقشاتی که پیرامون ارجاع چندباره طرح مالیات بر خانههای خالی از سوی شورای نگهبان به مجلس در فضای رسانهای کشور به وجود آمده، مهمترین ایراداتی که منجر به ارجاع این طرح به مجلس شد را بفرمایید.
اینکه گفته میشود شورای نگهبان طرح مالیات بر خانههای خالی را رد کرده است شاید ناشی از ناآشنایی و کم اطلاعی از فرآیند قانون گذاری در کشور باشد. به هر حال طبیعی است که مصوبات مجلس به ویژه مصوباتی با این درجه از اهمیت و فراگیری بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشته باشد. البته اعضای شورای نگهبان تمایل دارند که مصوبات در همان مرحله اول مورد تایید قرار گرفته و تبدیل به قانون شود، ولی در هر صورت بازگرداندن مصوبات به مجلس به این معنا نیست که شورای نگهبان با کلیت طرح تصویبی از سوی نمایندگان مخالف است.
این پروسه ممکن است چندین بار انجام شود، ولی معمول امر این است که پس از این مرحله طرح مجلس در نهایت به تصویب شورای نگهبان رسیده و تبدیل به قانون میشود. اساس کار شورای نگهبان تعامل با مجلس بر پایه اصول کارشناسی و تخصصی است.
ضمن اینکه ما بر قصد و نیت مثبت نمایندگان در رابطه با طرحهایی که به نگارش در میآوردند، صحه میگذاریم، ولی به هر حال اعضای شورای نگهبان بر اساس صلاحیت قانونی که بر عهده دارند به دنبال این هستند که طرحها و لوایح ارسالی به این شورا از منظر محتوا و تطابق با قانون اساسی و شرع متقن و دقیق باشد. چرا که اگر در مراحل بررسی طرحها و لوایح مطرح شده، ایرادات قانونی مورد غفلت واقع شود، این طرحها نه تنها به هدف نهایی که حل مشکلات کشور است، نمیانجامد بلکه ممکن است مشکلی بر مشکلات مردم نیز اضافه کند.
**۵ ایراد شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانههای خالی
این مسئله در ارتباط با طرح مالیات بر خانههای خالی نیز صدق میکند. البته هم اکنون که با شما صحبت میکنم بسیاری از ایرادات موجود در این طرح از سوی مجلس مرتفع شده است، ولی به هر حال ذکر برخی ایرادات موجود در طرح ارجاع شده به شورای نگهبان خالی از لطف نیست.
۱. یکی از مباحثی که شورا مطرح کرده این بود که اساساً تعریف مشخصی از خانه خالی بیان شود و باید دقیق روشن میشد تا حق برخی اقشار جامعه در این رابطه تضییع نشود. البته در مرحله بعد مجلس دقیقاً مشخص کرد که ویژگی خانههای خالی که مالکان آنها مشمول دریافت مالیات میشوند، چیست و طبعاً این ایراد از نظر شورای نگهبان مرتفع شد.
۲. همچنین ابهام دیگری که در ارتباط با این طرح وجود داشت این بود که ممکن است خانهای خالی باشد، ولی در خلال ۴ ماه فرصت تایید شده به فروش برود. سوال این بود که آیا مبدا زمانی اجرای طرح برای خریدار جدید صفر میشود یا خیر. مسئلهای که در این رابطه وجود داشت این بود که اگر مبدا زمانی اجرای طرح برای خریدار جدید صفر نشود، مالک جدید فرصت کوتاهی برای اجاره ملک خود دارد و ممکن است در چنین شرایطی برای اینکه مشمول پرداخت مالیات نشود، تحت فشار قرار گیرد.
۳. یکی دیگر از ایرادات موجود در طرح این بود که برای خانههایی که در حال ساخت بوده، تنها یک سال پس از انقضای پروانه ساخت، زمان برای تکمیل ساخت و ساز در نظر گرفته بودند. در حالی که ما میدانیم ممکن است مهلت اتمام عملیات ساختمانی تمام شده باشد، ولی مالک ساختمان به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت مصالح ساختمانی یا هر دلیل دیگری امکان اتمام ساخت ملک خود را نداشته باشد. در چنین شرایطی اگر ایراد مذکور نیز مرتفع نشده باشد، درحقیقت قانون گذار با وضع هزینهای مالیاتی، بار مالی مضاعفی را به صاحبان چنین خانههای نیمه ساختی که در بسیاری از موارد حتی فاقد زیرساختهای تاسیساتی از جمله آب و برق هستند، تحمیل کرده است.
۴. همچنین یکی دیگری از ایرادات این طرح، وضع مالیات دوبرابری از مالکان حقوقی خصوصی به نسبت مالکان حقیقی خصوصی بود که از نظر شورای نگهبان این مسئله به نوعی تبعیض آمیز محسوب میشد.
۵. یکی دیگر از ایراداتی که اعضای شورای نگهبان به طرح مالیات بر خانههای خالی گرفتند، این بود که به هر حال ممکن است فردی علی رغم تلاش برای اجاره دادن ملک خود، موفق به این کار نشده باشد و حداقل مدعی باشد که مستاجری برای ملک او پیدا نمیشود. یا این که برخی مالکان هستند که به موجب برخی دلایل قضایی امکان اجاره دادن خانه خود را ندارند.
از سوی دیگر ضمانت اجراهای سنگینِ در نظر گرفته شده در این طرح از جمله اخذ مالیات ۶ برابری در سال اول، ۱۲ برابری در سال دوم و ۱۸ برابری در سال سوم به نسبت قیمت پایه اجاره آن ملک _که البته با در نظر گرفتن اهداف اجرای طرح که مهمترین آن ممانعت از عدم عرضه مسکن با هدف سوداگری در این بازار بوده کاملا توجیه پذیر است_ ایجاب میکرد که اعضای شورای نگهبان جوانب مختلف اجرای طرح را مورد نظر قرار داده تا اجرای آن موجب متضرر شدن اقشاری که عذر موجه داشته و اساساً نیتی برای سوداگری در بازار مسکن ندارند، نشود.
از جمله این اقشار میتوان به گروههایی اشاره کرد که خانههای خود را به واسطه شرایطی، به شکل فصلی یا هفتگی اجاره میدهند که این گروهها نیز باید در اجرای طرح مذکور مورد نظر قرار میگرفتند.
شاید در مرحله اول بررسی، اعضای شورای نگهبان حدود ۲۰ ایراد به این طرح وارد کرده بودند که دوستان در مجلس پس از بررسی مجدد اصلاحات خوبی را اعمال کرده بودند و هم اکنون اکثر این موارد تا حد امکان اصلاح شده است و تنها سه چهار مسئله هست که هنوز مورد تایید شورا قرار نگرفته و به همین دلیل بود که بار دیگر طرح به مجلس ارجاع داده شد.
در جلسات مشترکی که در روزهای اخیر با حضور نمایندگان مجلس، اعضا و کارشناسان شورای نگهبان در کمیسیون اقتصادی مجلس برای اصلاح موارد باقی مانده برگزار شد، مقرر شد کسانی که مدعی این هستند که علی رغم تلاش برای اجاره دادن ملکشان، مستاجری برای خانه آنها مراجعه نکرده، مشخصات خانه خود را در سامانهای ثبت کنند. در این مرحله دو مرتبه خانه آنها مورد عرضه قرار میگیرد و در صورتی که در این دو مرحله هیچ متقاضی پیدا نشد، این مالکان از پرداخت مالیات معاف میشوند.
برای جمع بندی این بحث بار دیگر عرض میکنم که طرح مالیات بر خانههای خالی به هیچ عنوان از سوی شورای نگهبان کنار گذاشته نشده و به محض مرتفع شدن ایرادات، این طرح به تایید شورای نگهبان خواهد رسید.
البته نکتهای که باید به آن اشاره کنم این است که متاسفانه شورای نگهبان در برخی موارد از جمله در مورد بررسی طرحها حقیقتاً مظلوم واقع میشود. به هر حال شورای نگهبان پاسدار شرع و قانون اساسی و حقوق مردم هستیم و ایراداتی که بنده نسبت به طرح مالیات بر خانههای خالی اشاره کرده، به هر ترتیب بخشی از مردم را مشمول میشود که در صورت عدم اصلاح آنها، این بخش از جامعه به ناحق متضرر میشوند؛ لذا شورای نگهبان نه تنها مانعی بر سر راه اجرای طرحهای مفید و کارآمد که مشکلات و آلام مردم را رفع میکند، نیست بلکه با بررسی کارشناسانه و رفع ایرادات این طرحها در عمل به کارآمد شدن اینگونه طرحها کمک میکند. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که نمایندگان محترم مجلس نیز حقیقتاً در راستای دغدغهای که برای حل مشکلات مردم دارند اینگونه طرحها را ارائه میدهند و اینکه عدهای نمایندگان را متهم به ارائه طرحهای غیرکارشناسانه میکنند، شاید به دور انصاف باشد.
انتهای پیام/