کد خبر: ۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴- 21 February 2021

دکتر طحان نظیف: تمدید بی‌رویه و تاخیر در تبدیل قوانین آزمایشی به دائمی "آسیب‌زا" است

عضو شورای نگهبان نوشت: یکی از آسیب‌های نظام قانون‌گذاری ما تمدید بی‌رویه قوانین آزمایشی و تاخیر در تبدیل قوانین آزمایشی به قوانین دائمی است.

دکتر طحان نظیف: تمدید بی‌رویه و تاخیر در تبدیل قوانین آزمایشی به دائمی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۶۵ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان نوشت:

هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان صبح و عصر جلسه داشت.

در این جلسه، مواد باقیمانده از «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری» و همچنين «لايحه دوفوريتی شوراهای حل اختلاف» در دستور کار بود.

با عنایت به اینکه که در گزارش‌های قبلی به برخی نكات راجع به کلیات و جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پرداختم، در این گزارش به نكاتی در خصوص لايحه شوراهای حل اختلاف می‌پردازم.

قانون شوراهای حل اختلاف در سال ۱۳۹۴، به صورت آزمايشی و با مهلت سه ساله به تصويب مجلس رسيده بود كه با انقضای مهلت آزمايشی قانون مذكور در تاريخ ۱۳۹۷.۱۱.۲۲، مجلس تاكنون دو بار مهلت اجرای اين قانون تمديد كرده بود و مصوبه اخير با انجام اصلاحاتی كه در برخی موارد اساسی محسوب می‌شد، برای تبديل كردن اين قانون آزمايشی به يك قانون دائمی است.

اين اقدام يعنی تصويب دائمی قانون شوراهای حل اختلاف که اكنون با همكاری هر سه قوه در این خصوص صورت گرفته، اقدامی قابل تقدير است.

البته بايد بر اين نكته تاكيد كنم كه به نظر می‌رسد يكی از آسيب‌های نظام قانون‌گذاری ما همين مساله يعنی تمديد بی‌رويه قوانين آزمايشی و تاخير در تبديل قوانين آزمايشی به قوانين دائمی است. واقعيت اين است كه فلسفه تصويب قوانين آزمايشی، اجرای موقت و زمان‌مند اين قوانين برای ارزيابی، بررسی و تحليل آثار اجرای قوانين مذكور در مهلت اجرای آنهاست تا پس از بررسی ابعاد و جوانب مختلف موضوع و روشن شدن ايرادات و نواقص آنها، نسبت به موضوع و احيانا تبديل آنها به يك قانون دائمی، تصميم‌گيری صورت گيرد. در حالی كه تمديد مكرر قوانين آزمايشی و عدم تبديل آنها به قوانين دائمی - البته پس از رفع نواقص آنها - گاهی در مواردی، نظام اجرايی و حقوقی كشور را با خلا و فترت عدم وجود قانون معتبر و لازم الاجرا مواجه می‌كند.

نكته ديگر در خصوص تصويب لايحه مذكور به صورت دوفوريتی است كه از نظر اعضای شورای نگهبان، اين مصوبه مصداق اصل ۹۷ قانون اساسی يعنی مصوبه دوفوريتی كه شورای نگهبان بر اساس آيين‌نامه خود بايد ۲۴ ساعته نسبت به آن اظهارنظر نمايد، شناخته نشد و شورا نظر خود را نسبت به اين مصوبه در مهلت مقرر در اصول ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی يعنی در مهلت ده روز و در صورت كافی نبودن اين مدت، استمهال آن برای ده روز ديگر به مجلس اعلام خواهد كرد. البته در این میان، حجم بالای مصوبه يعنی ۴۷ ماده كه بررسی بسياری از مواد آن مستلزم مباحث متعدد فقهی و حقوقی است را هم نباید از نظر دور داشت.

در گزارش بعدی به جزئيات مواد اين لايحه خواهم پرداخت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۳ اردیبهشت ۱۴۰۴

پاپ فرانسیس تلاش‌های ارزنده‌ای در جهت تقویت روابط میان ادیان الهی بویژه اسلام و مسیحیت داشت

وجه نظریه‌پردازی و اندیشمندی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پنهان مانده است

فیلم|اولین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۴

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۳۰ فروردین ۱۴۰۴

سخنگوی شورای نگهبان: ۵ لایحه و موافقتنامه بین‌المللی تایید و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور دارای اساسنامه شد/ «سرمایه‌گذاری برای تولید» مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی است

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت + جزئیات

در مذاکرات به غیرخدا دل نبندیم/ ایران تحمیل پذیر و تسلیم پذیر نیست

هویت طلبگی، گوهر اصلی طلبه است / حوزه علمیه تهران دارای ویژگی منحصر به فردی است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ فروردین ۱۴۰۴

پربازدید ها

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۰ فروردین ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: حل مشکلات کشور در گرو تحقق شعار سال است/ همه باید برای رونق و فراگیر شدن تولید تلاش کنند

کمیته تطبیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با شرع تشکیل شود

ملت ایران تسلیم زور و ذلت نمی‌شود / کشور نباید در برابر مذاکره دو قطبی شود

مفهوم آزادی در جمهوری اسلامی از دیدگاه آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ فروردین ۱۴۰۴

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و دولت + جزئیات

سخنگوی شورای نگهبان: ۵ لایحه و موافقتنامه بین‌المللی تایید و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور دارای اساسنامه شد/ «سرمایه‌گذاری برای تولید» مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی است

در مذاکرات به غیرخدا دل نبندیم/ ایران تحمیل پذیر و تسلیم پذیر نیست

گزارش تصویری نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ۳۰ فروردین ۱۴۰۴