کد خبر: ۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰- 15 March 2021
دکتر طحان‌نظیف در گزارش خود مطرح کرد؛

ایرادِ دقیق شورای نگهبان به انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۰

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سلسله گزارش‌های خود به مردم، گزارشی از جلسه روز دوشنبه (۱۸ اسفند ۹۹) شورای نگهبان ارائه کرد.

ایرادِ دقیق شورای نگهبان به انتشار اوراق در بودجه ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۷۰ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان نوشت:

دوشنبه ۱۸ اسفند‌ماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان صبح و بعدازظهر جلسه داشت. دستور جلسه هم بررسی غیررسمی «لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ كل كشور» بود.

همان گونه كه در گزارش قبل اشاره شد، با توجه به زمان كم باقیمانده و لزوم تصویب قانون بودجه تا آخر سال، پیش از دریافت نسخه رسمی مصوبه، شورای نگهبان مانند سال‌های قبل، بررسی‌های خود را به صورت غیررسمی و البته همان دقت آغاز كرده است.

یكی از مواردی كه معمولا در بررسی لوایح بودجه و البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مورد توجه اعضای شورای نگهبان بوده، استفاده از روش انتشار اوراق، برای تامین بخشی از منابع عمومی دولت است. البته بهره‌مندی از این روش، خود فی نفسه و به شرط رعایت سایر قوانین و مقررات با مشكلی مواجه نیست اما باید به این نكته توجه نمود كه از روش انتشار اوراق، باید در چارچوب مبنا و فلسفه آن یعنی تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی انتفاعی دولت و همچنین طرح‌های سودآور تولیدی، ساختمانی و خدماتی بهره برد؛ موضوعی كه در «‌قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت» نیز به آن اشاره شده است تا پس از اتمام آن طرح، از محل درآمدهای آن، اصل و سود اوراق بازپرداخت شوند. در حالی كه در برخی موارد، محل هزینه‌كرد این اوراق روشن نیست و حتی گاهی بخشی از این اوراق، به ابزاری برای پرداخت اعتبارات جاری، ایجاد بدهی و نه انجام طرح عمرانی و یا تسویه بدهی‌های قبلی با بدهی‌های جدید تبدیل می‌شوند.

توجه به این مساله ضروری است كه حجم بالای اوراق بدهی دولتی می‌تواند موجبات ناپایداری مالی منابع دولت را فراهم آورد و حتی بار مالی زیادی را به دولت‌های بعدی منتقل نماید. لذا در یك نگاه كلان، رشد فزاینده اوراق مالی به عنوان یكی از منابع بودجه عمومی كشور و عدم استفاده صحیح از آنها، مطلوب نیست و شاید چندان با اهداف و تكالیف نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران كه در قانون اساسی ترسیم شده از جمله بند ۱۲ اصل ۳ قانون اساسی یعنی پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه سازگار نباشد. ضمن اینكه بسیاری از كارشناسان، رویه گسترش فزاینده تامین منابع مالی از طریق فروش اوراق مالی تعهدزا خصوصا برای پیش‌برد امور جاری كشور را نادرست و نامطلوب می‌دانند.

در این راستا با در نظر گرفتن نكته فوق، یكی از ایرادات مهم شورای نگهبان در این خصوص، عدم ذكر ردیف برای این موارد در جداول بودجه و همچنین عدم لحاظ آنها در سقف منابع عمومی بودجه بوده و از نظر شورا این موارد، مغایر با اصل ۵۳ قانون اساسی هستند.

پ.ن. در گزارش‌‌های بعدی باز هم درباره جزئیات اشکالات شورا بیشتر خواهم نوشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ملت ایران تسلیم زور و ذلت نمی‌شود / کشور نباید در برابر مذاکره دو قطبی شود

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۰ فروردین ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: حل مشکلات کشور در گرو تحقق شعار سال است/ همه باید برای رونق و فراگیر شدن تولید تلاش کنند

وجدان‌های بیدار به داد مظلومان غزه برسند

نهج‌البلاغه نسخه‌ای کارآمد برای حل مشکلات جامعه است

کتاب گویای ترجمه قانون اساسی به زبان انگلیسی منتشر شد

سرمایه‌گذاری برای تولید؛ مأموریتی ملی با پشتوانه قانون اساسی

توییت دکتر طحان نظیف به مناسبت روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بازدید سخنگوی شورای نگهبان از بیمارستان خیریه بیماران سرطانی امام حسن مجتبی (ع)

پربازدید ها

ایران اسلامی تا آخر در کنار مردم فلسطین ایستاده است

حضور پرشور مردم در راهپیمایی توطئه دشمنان را خنثی کرد

پیام روز قدس به بیگانگان عظمت و شکوه ملت ایران و محور مقاومت است

همدستی غرب در جنایت‌های رژیم صهیونیستی و بحران مشروعیت نظم بین‌المللی

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

تبریک دکتر طحان‌نظیف به‌مناسبت عید سعید فطر

بازدید سخنگوی شورای نگهبان از بیمارستان خیریه بیماران سرطانی امام حسن مجتبی (ع)

توییت دکتر طحان نظیف به مناسبت روز جمهوری اسلامی

سرمایه‌گذاری برای تولید؛ مأموریتی ملی با پشتوانه قانون اساسی

کتاب گویای ترجمه قانون اساسی به زبان انگلیسی منتشر شد