کد خبر: ۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴- 17 March 2021

حساسیت شورای نگهبان به درج "اعداد مبهم" در لوایح بودجه

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سلسله گزارش‌های خود به مردم، گزارشی از جلسه روز سه‌شنبه (۲۰ اسفند ۹۹) شورای نگهبان ارائه کرد.

حساسیت شورای نگهبان به درج

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۷۲ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان نوشت:

چهار‌شنبه ۲۰ اسفند‌ماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان صبح، ظهر و شب داشت. دستورجلسه هم طبق روال این روزها، بررسی «لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ كل كشور» بود. جلسه تا پاسی از شب جلسه داشت تا شورا بتواند نظر خود را در مرحله اول به موقع و به صورت تمام و كمال به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

یكی از مواردی كه شورای نگهبان در سال‌های گذشته و همچنین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و از این حیث، ایراداتی به لوایح مطرح نموده است، درج اعداد مبهم در ردیف‌هاست. البته واقعیت این است كه این امر که در قوانین بودجه سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است، در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ تا اندازه زیادی کمتر شده است.

توضیح اینكه بودجه سند درآمدها و هزینه‌های كشور در یك سال مالی است و طبیعتا در این راستا، برای هر یك از موضوعات درآمدی و هزینه‌ای، عددی در بودجه پیش‌بینی می‌شود که این عدد، نشان‌دهنده برآورد دولت از میزان درآمدها یا هزینه‌ها از محل ردیف مربوطه است اما بررسی قوانین بودجه سنواتی گویای این است که بر خلاف این امر در برخی موارد، در مقابل ردیف‌های خاص به جای عدد پیش‌بینی شده، عدد یك قرار داده شده است كه معنای آن، عدم ارائه یك پیش‌بینی روشن در این خصوص می‌باشد، لذا علاوه بر اینکه این مساله از لحاظ اصول بودجه‌ریزی صحیح نیست، مغایر با اصل ۵۲ قانن اساسی نیز است با این توضیح که به موجب اصل ۵۲ قانون اساسی، مجلس مکلف به رسیدگی و تصویب بودجه کل کشور است و ضمن رسیدگی به لایحه بودجه، باید اعداد و ارقام مذکور را نیز بررسی نماید تا از خلال این بررسی، بتواند تشخیص دهد که آیا میزان درآمد پیش‌بینی شده دولت از محل یک ردیف درست صورت گرفته است یا خیر و در نهایت با یك بررسی جامع، لایحه بودجه کل کشور تصویب نماید؛ بنابراین استفاده از عدد یك در مقابل ردیف‌های متعدد در بودجه، نمی‌تواند محقق‌کننده چنین امری باشد و بلكه مخل آن است.

در نتیجه وقتی بر اساس قانون بودجه، تکلیفی برای دولت در زمینه سقف هزینه‌کرد در محلی مشخص تعیین نشده باشد، عملاً دست دولت در خصوص چنین مواردی باز خواهد بود و حتی بر نظارت دیوان محاسبات كشور بر بودجه نیز تاثیرگذار خواهد کرد چرا که تحقق عدد یك در خصوص بسیاری از این موارد، قابل ارزیابی نیست و دیوان محاسبات كشور، فقط می‌تواند به انعکاس درآمدهای کسب شده و یا هزینه انجام شده در گزارش تفریغ بودجه اکتفا نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آزادی به عنوان یکی از شعارهای اصلی نظام، باید مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری بازخوانی شود

بررسی «طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت» در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به یک ابهام جامعه معلولان درباره پرداخت کمک هزینه معیشتی به آنها در لایحه بودجه ۱۴۰۴

توئیت دکتر طحان‌نظیف به‌مناسبت سالروز میلاد امام علی علیه‌السلام

مردم را در صدر اولویت‌هایمان قرار دهیم / انقلاب در دست همه ما امانت است

کتاب «محشای قانون اساسی» تجدید چاپ شد

کتاب «حقوق مالی» منتشر شد

نشست «یکجانبه‌گرایی در حقوق بین‌الملل و نسبت آن با قانون اساسی» برگزار شد

تبادل ذخائر علمی حوزوی میان قم و نجف بسیار مهم است / ایجاد دوقطبی ایران و عراق تلاش همیشگی دشمن است

دومین شماره ماهنامه خبری پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان منتشر شد

پربازدید ها

دکتر طحان‌نظیف تشریح کرد؛ مهمترین ایرادات شورای نگهبان نسبت به بودجه ۱۴۰۴ و مهمترین احکامی که تایید شدند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۱ دی ۱۴۰۳

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱۲ دی ۱۴۰۳

مبارزه با تروریسم و دفاع از مردم منطقه، همراستا با قواعد بین‌المللی

شهید سلیمانی برای بسیاری از آزادی‌خواهان جهان الهام‌بخش است

آیت‌الله جنتی: ترور سردار سلیمانی دروغ بودن شعارهای صلح‌جویانه آمریکا را اثبات کرد/ مقاومت به مکتب جهانی تبدیل شده است

مجموعه نظریات فقهی شورای نگهبان در پاسخ به استعلامات دیوان عدالت اداری (۱۳۹۷-۱۳۹۹) منتشر شد

ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان

پاسخگویی به نیازهای جدید جهانی مأموریت مهم حوزه‌های علمیه است

پژوهشکده شورای نگهبان و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تفاهمنامه همکاری امضا کردند