کد خبر: ۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴- 17 March 2021

حساسیت شورای نگهبان به درج "اعداد مبهم" در لوایح بودجه

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه سلسله گزارش‌های خود به مردم، گزارشی از جلسه روز سه‌شنبه (۲۰ اسفند ۹۹) شورای نگهبان ارائه کرد.

حساسیت شورای نگهبان به درج

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۷۲ از سلسله گزارش‌های خود به مردم از جلسات شورای نگهبان نوشت:

چهار‌شنبه ۲۰ اسفند‌ماه ۱۳۹۹، شورای نگهبان صبح، ظهر و شب داشت. دستورجلسه هم طبق روال این روزها، بررسی «لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ كل كشور» بود. جلسه تا پاسی از شب جلسه داشت تا شورا بتواند نظر خود را در مرحله اول به موقع و به صورت تمام و كمال به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

یكی از مواردی كه شورای نگهبان در سال‌های گذشته و همچنین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و از این حیث، ایراداتی به لوایح مطرح نموده است، درج اعداد مبهم در ردیف‌هاست. البته واقعیت این است كه این امر که در قوانین بودجه سال‌های گذشته روند رو به رشدی داشته است، در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ تا اندازه زیادی کمتر شده است.

توضیح اینكه بودجه سند درآمدها و هزینه‌های كشور در یك سال مالی است و طبیعتا در این راستا، برای هر یك از موضوعات درآمدی و هزینه‌ای، عددی در بودجه پیش‌بینی می‌شود که این عدد، نشان‌دهنده برآورد دولت از میزان درآمدها یا هزینه‌ها از محل ردیف مربوطه است اما بررسی قوانین بودجه سنواتی گویای این است که بر خلاف این امر در برخی موارد، در مقابل ردیف‌های خاص به جای عدد پیش‌بینی شده، عدد یك قرار داده شده است كه معنای آن، عدم ارائه یك پیش‌بینی روشن در این خصوص می‌باشد، لذا علاوه بر اینکه این مساله از لحاظ اصول بودجه‌ریزی صحیح نیست، مغایر با اصل ۵۲ قانن اساسی نیز است با این توضیح که به موجب اصل ۵۲ قانون اساسی، مجلس مکلف به رسیدگی و تصویب بودجه کل کشور است و ضمن رسیدگی به لایحه بودجه، باید اعداد و ارقام مذکور را نیز بررسی نماید تا از خلال این بررسی، بتواند تشخیص دهد که آیا میزان درآمد پیش‌بینی شده دولت از محل یک ردیف درست صورت گرفته است یا خیر و در نهایت با یك بررسی جامع، لایحه بودجه کل کشور تصویب نماید؛ بنابراین استفاده از عدد یك در مقابل ردیف‌های متعدد در بودجه، نمی‌تواند محقق‌کننده چنین امری باشد و بلكه مخل آن است.

در نتیجه وقتی بر اساس قانون بودجه، تکلیفی برای دولت در زمینه سقف هزینه‌کرد در محلی مشخص تعیین نشده باشد، عملاً دست دولت در خصوص چنین مواردی باز خواهد بود و حتی بر نظارت دیوان محاسبات كشور بر بودجه نیز تاثیرگذار خواهد کرد چرا که تحقق عدد یك در خصوص بسیاری از این موارد، قابل ارزیابی نیست و دیوان محاسبات كشور، فقط می‌تواند به انعکاس درآمدهای کسب شده و یا هزینه انجام شده در گزارش تفریغ بودجه اکتفا نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

راز محبوبیت جریان مقاومت

حضور دکتر طحان نظیف در مراسم تشییع پیکر شهید سیدحسن نصرالله

حوزه علمیه پای عهد خود با مقاومت سرافراز ایستاده است / «انّا علی العهد» شعار همیشگی حوزویان

کرسی ترویجی با موضوع «در جست‌و‌جوی نظریه قانونگذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران»

دوره تخصصی آکادمی زمستانه پژوهش حقوقی برگزار شد

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در همایش توجیهی – بصیرتی جهاد تبیین

دکتر طحان‌نظیف: دشمنی استکبار با اهداف و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی است/ همه باید برای تحقق اصول این قانون تلاش کنند

بنیان‌های فلسفی هوش مصنوعی

جمهوری اسلامی ایران امروز به عنوان الگوی مردم‌سالاری دینی در جهان مطرح است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۱ اسفند ۱۴۰۳

پربازدید ها

بررسی مصوبه اصلاح قانون انتخابات شوراها همچنان ادامه دارد

مصوبه تعویق ۶ ماهه انتخابات شورا‌ها ابهاماتی دارد

دکتر پروین: بسیاری از مشکلات با عمل به قانون رفع خواهد شد/ صلاحیت‌ها و وظایف همه دستگاه‌ها و نهادها در قانون مشخص است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در گردهمایی بزرگ فعالان فضای مجازی و رسانه استان همدان

دکتر طحان‌نظیف: تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی به پاسداری از حقوق مردم انجامیده است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان نظیف در نشست علمی «چالش‌های قانونگذاری در ایران»

بیانیه آیت‌الله مدرسی یزدی در قدردانی از راهپیمایی باشکوه یوم الله ۲۲ بهمن

طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان تایید شد

حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخ دندان شکنی به دشمنان نظام است

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۴ بهمن ۱۴۰۳