کد خبر: ۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱- 01 December 2021
آیت‌الله اعرافی:

قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است.

قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان عصر امروز چهارشنبه (۱۰ آذر ۱۴۰۰) طی سخنانی در مراسم اختتامیه دومین دوره رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان ضمن تجلیل از برگزارکنندگان این رقابت و پژوهشکده شورای نگهبان به گرامیداشت مقام و منزلت شهید مدرس از منظر امام (ره) پرداخت و حضار را به مطالعه کتاب گنجینه خواف (حاوی درسها و یادداشت‌های روزانه شهید مدرس) فراخواند.

وی در ادامه به سه تمایز فقه و قانون پرداخت و گفت: اولین تمایز فقه با قانون موضوع وضع منبع و مصدر این دو نظام قانونی است، فقه منبعش منبعث أَفَلَا يَعْلَمُ مَا خَلَق است لیکن قانون به معنای عام کلمه منبعث از ذهن بشری است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: تمایز دوم، تفاوت تشریع و تضمین مصالح و مفاسد این دو نظام است که شعاع متفاوتی در نظام‌های عدلیه و تقنین به همراه دارد. دریافتی که ذهن بشری با تمام محدودیت‌ها دارد، مصالح و مفاسدی است در دایره دنیا اما مصالح و مفاسد در فقه دربرگیرنده مصالح و مفاسد عمل در عالم برزخ، قیامت و دنیا است.

قانون اساسی ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفته است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، سومین وجه تمایز فقه و قانون را نگاه جعل و وضع و روابط دانست و افزود: در دایره حکم شرعی، عمل اختیاری بدون حکم خمسه شرعی و محدود به شریعت است اما در دایره قانون، همه چیز مبتنی بر روابط اجتماعی و فرهنگی و حوزه سیاست است.

آیت‌الله اعرافی در نتیجه گیری از این سه قسم از تمایزات افزود: در مبحث عملیه فقهی و استنباطی، فقیه تمام مفروضات و واقعیات را براساس مصالح و مفاسد اکتشاف می‌کند.

وی در ادامه این جلسه به سه گرایش دین و نیاز به قانون پرداخت و اظهار داشت: دیدگاه اول استغنا است در این نظام منابع دینی را گنجی عظیم شمرده که نیازی به وضع قانون ندارند؛ این گروه حتی گفتند ما قانون اساسی هم نمی ‌خواهیم. گروه دوم استعلا است، رویکردشان این است که نیاز به تقنین برای تنظیمات اجتماعی داریم و دین جواب گوی نیازهای بشری نیست و قانون مستقلی را باید پایه ریزی کنیم. اما سومین گرایش که مبدا آن حضرت امام(ره) بود، قانون در امتداد تشریع و فقه بود و این گونه بود که قانون ما براساس احکام اولیه، ثانویه و ولاییه شکل گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

امام خمینی (ره) سمت درست تاریخ را نشان داد

توئیت دکتر طحان‌نظیف به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)

او که آمد و او که رفت!

شورای نگهبان: «حفظ عزت ملی» و «توجه به خواست و اراده مردم» مورد تاکید امام خمینی (ره) و قانون اساسی است

تسلیت دکتر طحان‌نظیف به مناسبت شهادت امام باقر (علیه‌السلام)

دکتر صادقی مقدم: ناظران انتخابات، مدافعان حریم مردم‌سالاری دینی‌اند

امامین انقلاب به مردم اعتماد داشته و دارند/ حمایت از مطالبات کامیون‌داران در همایش حوزوی

از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم

نظام آموزش‌های رشته‌ای یک تحول عظیم است

کنش‌گران اصلی پیام مقام معظم رهبری، خود طلاب هستند

پربازدید ها

بازخوانی مفهومی حقوق ملت و آزادی‌های عمومی در پرتو بینش تمدنی اسلامی-ایرانی

چارچوب‌ها و ارزش‌های حاکم بر آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

دکتر کدخدایی: آزادی مشروع عامل رشد و تعالی جامعه و مورد تاکید قانون اساسی است

نقش زنان در ایجاد و استمرار تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی)

لایحه عضویت دولت ایران در اتحادیه همکاری‌های تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه تایید شد

طرح اصلاح جزء (۳) بند «ب» ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنجساله هفتم در خصوص برقراری فوق‌العاده خاص تایید شد

حق بر دادخواهی در منظومه فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۷ خرداد ۱۴۰۴

آیت‌الله جنتی: خواص جامعه در صحنه‌های سرنوشت‌ساز حضور آگاهانه داشته باشند

پیام رهبر معظم انقلاب فصل نوینی برای حوزه‌های علمیه است