به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان، آیتالله محسن اراکی در مقام «تحلیل مبانی حکمرانی اسلامی» ضمن توجه به لزوم استفاده از عبارت حکمرانی اسلامی به جای حکمرانی دینی، با نگاهی به منابع اسلامی، حاکمیت را به این معنای وجود ارادهای دانست که بر ارادههای دیگر حق الزام دارد و در قرآن کریم از آن به اراده اولی هم تعبیر میشود.
وی که موسس مرکز بزرگ اسلامی انگلیس است و سابقه فعّالیتهای گسترده علمی و فرهنگی در اروپا را دارد با اشاره به این که جوهر حکومت، تجلی اراده حاکم بر سایر ارادههاست و هر حکومتی باید این مقوّم اصلی و گوهر اصلی حاکمیت را داشته باشد، افزود: هر حکومتی به شکلی قائل به حق مولویت خود بر مردم است، یعنی اگر فرمانی صادر کرد باید اجرا شود و تخلف از قانون کیفرآور است و این موضوع فقط به حکومت اسلامی تعلق ندارد و حکومتهای سکولار، لیبرال و حتی کمونیست هم قائل به آن هستند و در کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه هم این نگاه با شدت بیشتری وجود دارد.
آیتالله اراکی در نقد مبانی حاکمیت در اندیشه حقوقی معاصر غرب با اشاره به اینکه انسانها فاقد ولایت بر یکدیگر میباشند حق الطاعه و یا حق مولویت را منشا الزام حاکمیت در اندیشه اسلامی برشمرد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با ارائه تحلیلی مبتنی بر آیات قرآن کریم، حاکمیت در اسلام را دارای دو پایه مشروعیت حاکمیت و حق فرمان حاکم توصیف نمود و افزود: امر به قسط و اقامه حکومت در قرآن به عنوان امری اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و مردم در اندیشه اسلامی بهعنوان فاعلان حاکمیت محسوب میشوند و نه صرفا قابلان آن.
در ادامه این جلسه سوالات حاضران درباره دیدگاههای آیت الله اراکی مطرح شد و وی به این سوالات پاسخ گفت.
گفتنی است سلسله جلسات حکمرانی از نظر تا عمل با حضور صاحبنظران حوزههای مختلف و پژوهشگران در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار میشود و گزارش پژوهشی این جلسات در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/