کد خبر: ۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶- 18 July 2023
آینه اعتماد – ۸/ گفتگوی پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان با معاون پژوهشکده شورای نگهبان؛

مواجهه اعضای شورای نگهبان با موضوعات گوناگون در مصوبات چگونه است؟/ مصوباتِ بدون پیوست پژوهشی در صحن شورا بررسی نمی‌شود

ابوالحسنی معاون پژوهش‌های کاربردی پژوهشکده شورای نگهبان می‌گوید: گزارش‌های کارشناسی این پژوهشکده و مجمع مشورتی حقوقی به اندازه‌ای در جلسات شورای نگهبان مورد توجه است که اگر گزارش کارشناسی یک مصوبه آماده نباشد یا به اتقان لازم نرسیده باشد، بررسی آن مصوبه از دستور کار خارج می‌شود تا گزارش کارشناسی آماده شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان: محسن ابوالحسنی یک جوان دهه شصتی و معاون پژوهش‌های کاربردی پژوهشکده شورای نگهبان است که مقطع کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده و اکنون دانشجوی مقطع دکترای این رشته است.

ابوالحسنی اگرچه همراه با برخی از نویسندگان و پژوهشگران کتاب‌ها و مقالاتی همچون «تحلیل مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصول قانون اساسی» و «تقنین شریعت در منظومه حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران» تالیف کرده، اما بیشتر به انجام پژوهش‌های کاربردی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص حقوق عمومی، قانون اساسی و شورای نگهبان مشغول است.

در ادامه در خصوص مجموعه اقدامات معاونت پژوهش‌های کاربردی از جمله موضوع‌شناسی مصوبات ارسالی مجلس، تهیه گزارش‌های کارشناسی و تدوین گزارش‌های استدلالی نظرات شورای نگهبان با ابوالحسنی گفتگو شده است که آن را می‌خوانید:

مواجهه اعضای شورای نگهبان با موضوعات گوناگون در مصوبات چگونه است؟/ مصوباتِ بدون پیوست پژوهشی در صحن شورا بررسی نمی‌شود

ابتدا از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، تشکر می‌کنیم. اعضای شورای نگهبان اعم از فقیه و حقوقدان چگونه با موضوعات مختلف و جدید آشنا می‌شوند و درباره آن‌ها اظهارنظر می‌کنند؟ تهیه محتوا با استفاده از چه دانش‌هایی و توسط چه کسانی انجام می‌گیرد؟

بسم الله الرحمن الرحیم. صلاحیت و وظیفه اصلی شورای نگهبان که قانون اساسی برعهده این نهاد قرار داده، تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین شرع و اصول قانون اساسی است.

موضوع‌‌شناسی هر مصوبه یکی از لوازم و ضروریات تطبیق مصوبات با موازین شرع و اصول قانون اساسی است. البته موضوع‌شناسی به معنای شناخت موضوع و تصمیم‌گیری درباره آن از صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامی می‌باشد؛ چراکه آن نهاد باید مساله را تشخیص دهد، برای حل آن راهکار پیدا کند و مصوبه‌ای مطابق با اهداف و سیاست‌های نظام آماده‌ سازد اما اعضای شورای نگهبان بدون شناخت موضوع یا همان موضوع‌شناسی نمی‌توانند به بررسی قانونی آن مصوبه بپردازند.

البته اعضا باید زمان‌شناس و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز باشند که این ویژگی برای فقها در اصل 91 قانون اساسی آمده است. حقوقدانان نیز باید به نوعی برخوردار از این ویژگی باشند.

اما چون مصوبات مجلس در حوزه‌های گوناگون است و دایره شمول آن وسیع و گسترده است، انتظار نیست که اعضای شورای نگهبان نسبت به تمامی آن حوزه‌ها آشنایی و تسلط داشته باشند. به طور مثال در مصوبه بودجه موضوعات مختلفی همچون مسائل اداری، عمرانی، زیرساختی، مالیاتی و... وجود دارد که تسلط بر همه آن‌ها برای یک نفر بسیار سخت و بعید است.

در گذشته موضوع‌شناسی به روش‌های گوناگون توسط اعضای محترم شورای نگهبان انجام می‌گرفت. به طور مثال اعضا از طریق ارتباطاتی که با کارشناسان و اهل فن داشتند با موضوعات آشنا و آگاه می‌شدند که این روش همچنان هم در بین برخی از اعضا وجود دارد.

اما از چند سال پیش پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی حقوقی این شورا به صورت نظام‌مند اقدام به موضوع‌شناسی مصوبات کرد. موضوع‌شناسی صورت‌ گرفته در پژوهشکده شورای نگهبان در قالب گزارش‌های فنی و تخصصی به اعضای شورا ارائه می‌شود و در خلال بررسی مصوبات هم اگر ابهام و ایرادی درباره موضوع به وجود آید، مفاهیم و دیدگاه‌ها دریافت و منتقل خواهد شد.

 

موضوع‌شناسی مصوبات با کمک نهادها و پژوهشگران

موضوع‌شناسی توسط پژوهشکده با بهره‌گیری از چه دانش‌هایی و با کمک چه افرادی انجام می‌گیرد؟

در پژوهشکده شورای نگهبان ابتدا بررسی می‌شود که یک مصوبه نیازمند موضوع‌شناسی است یا خیر. موضوع یک مصوبه اگر سابقه نداشته و پیچیدگی‌های تخصصی داشته باشد، مورد بررسی فنی و کارشناسی قرار می‌گیرد. این کار نیز در تعامل با مجموعه‌های مختلف اعم از پژوهشی مانند دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها و دستگاه‌های اجرایی از قبیل وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادها و کارشناسان مختلف مانند مقامات مسئول، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران انجام می‌گیرد.

همچنین در فرآیند موضوع‌شناسی از نظرات و دیدگاه‌های مرکز پژوهش‌ها، کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در تدوین و تصویب مصوبه نقش داشته‌اند نیز بهره می‌بریم. به طور معمول هر مصوبه‌ای که به شورای نگهبان برای اعلام نظر ارسال می‌شود، از طراحان و نویسندگان آن مصوبه چه از مجلس باشند و چه از دولت و قوه‌ قضائیه نیز خواسته می‌شود تا در پژوهشکده شورای نگهبان حضور یابند و به موضوع‌شناسی مصوبه کمک کنند.

لازم به ذکر است که گاهی به منظور موضوع‌شناسی با مدیران و کارشناسان بخش‌های خصوصی، صاحبان کسب و کارهای دانش‌بنیان و اصناف و بازاریان نیز جلساتی برگزار و نظرات آن‌ها را دریافت می‌کنیم.

 

ارائه گزارش‌های کارشناسی به اعضای شورا

سوال بعدی من در رابطه با گزارش‌های کارشناسی و گزارش‌های استدلالی است. پژوهشکده شورای نگهبان گزارش‌های کارشناسی را چگونه و در چه قالبی به اعضای شورا منتقل و ارائه می‌کند؟ برای تدوین گزارش‌های کارشناسی چه فرآیندی طی می‌شود و گزارش‌های استدلالی چیست؟

طبق اصل 94 قانون اساسی، شورای نگهبان باید ظرف مدت 10 روز درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی اعلام نظر کند که البته قابل تمدید تا 20 روز نیز می‌باشد. از این رو فرصت بررسی‌ در شورای نگهبان محدود است و پژوهشکده باید قبل از آنکه یک مصوبه به شورای نگهبان برسد، بررسی‌هایش را آغاز کند.

بنابراین از زمانی که یک طرح یا لایحه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، بررسی‌ها در پژوهشکده شورای نگهبان آغاز و فرآیند تصویب آن در مجلس پیگیری می‌شود. به طور مثال اکنون برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و ما از مدت‌ها پیش بررسی این لایحه را در پژوهشکده آغاز کرده‌ایم و مصوبات کمیسیون تلفیق را هم پیگیری می‌کنیم.

پس از اینکه آن طرح یا لایحه به صحن علنی مجلس رسید و در آستانه تصویب نمایندگان قرار گرفت، ما بررسی‌های نهایی، دقیق و عملیاتی را انجام خواهیم داد. این بررسی‌ها شامل دو بُعد موضوع‌شناسی و گزارش‌های کارشناسی است که در خصوص موضوع‌شناسی توضیح داده شد.

اما گزارش‌های کارشناسی، بررسی‌ها درباره تک تک بندهای یک مصوبه در چارچوب صلاحیت‌های قانونی شورای نگهبان است. گزارش‌های اولیه کارشناسی پس از آماده‌سازی در معاونت کاربردی پژوهشکده شورای نگهبان به جلسات مجمع مشورتی حقوقی که با حضور برخی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان و اساتید حقوق عمومی برگزار می‌شود، ارسال می‌گردد.

در جلسات مجمع مشورتی حقوقی، گزارش‌های اولیه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد و پس از اینکه افراد و حاضران نظرات خود را بیان کردند، گزارش‌های اولیه اصلاح و نهایی می‌شود و در قالب گزارش مکتوب خدمت اعضای محترم شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدان ارسال می‌شود.

در جلسات شورای نگهبان نیز قبل از بررسی هر مصوبه، نظرات کارشناسی مجمع مشورتی حقوقی در کنار نظرات کارشناسی مجمع مشورتی فقهی ارائه می‌شود.

 

گزارش‌ استدلال‌های نظرات شورای نگهبان چیست؟

در رابطه با گزارش استدلالی هم باید گفت که رهبر معظم انقلاب در دیداری که اعضای شورای نگهبان با ایشان داشتند، فرمودند که استدلال‌های نظرات شورای نگهبان در خصوص هر یک از مصوبات خوب است که منتشر شود.

در جلسات شورای نگهبان درباره بندهای هر یک از مصوبات مجلس شورای اسلامی بحث‌ها و گفتگوهای استدلالی بسیاری انجام می‌گیرد. آن استدلال‌ها در پژوهشکده شورای نگهبان آماده‌سازی، دسته‌بندی و منتشر می‌شود. این استدلال‌ها مورد استقبال مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس و نخبگان و کارشناسان قرار می‌گیرد.

نظرات استدلالی به رفع ابهامات و ایرادات شورای نگهبان نسبت به یک مصوبه در مجلس شورای اسلامی کمک می‌کند؛ چراکه نمایندگان اگر بدانند که اعضای شورای نگهبان بر اساس چه مبنایی اعلام ایراد یا ابهام کرده‌اند، بهتر می‌توانند به اصلاح مصوبه بپردازند. در نتیجه این موضوع به کاهش رفت و آمدهای یک مصوبه بین مجلس و شورای نگهبان و هزینه‌های قانون‌گذاری کمک می‌کند.

مواجهه اعضای شورای نگهبان با موضوعات گوناگون در مصوبات چگونه است؟/ مصوباتِ بدون پیوست پژوهشی در صحن شورا بررسی نمی‌شود

استقبال مجلس از گزارش‌های استدلالی

سوال پایانی بنده در خصوص میزان استقبال و اثرگذاری گزارش‌های کارشناسی در بین اعضای شورای نگهبان و گزارش‌های استدلالی در بین قانون‌نویسان و نخبگان می‌باشد. میزان استقبال‌ها و اثرگذاری‌ها چقدر است؟

گسترش فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشکده شورای نگهبان در حیطه صلاحیت‌هایش به دلیل توجه و استقبال اعضای شورای نگهبان از گزارش‌ها و نظرات پژوهشکده شورای نگهبان بوده است.

اکنون پژوهشکده در حوزه‌های بررسی مصوبات، پاسخ به استعلامات دیوان عدالت اداری و موضوع‌شناسی مصوبات در حال انجام فعالیت است که این اقدامات با نظر لطف و موافقت اعضای شورای نگهبان در حال انجام است.

گزارش‌های کارشناسی پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع مشورتی حقوقی در جلسات شورای نگهبان به اندازه‌ای مورد توجه است که اگر گزارش کارشناسی یک مصوبه آماده نباشد یا به اتقان لازم نرسیده باشد، آن مصوبه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و از دستور کار جلسه آن روز خارج می‌شود تا گزارش کارشناسی آماده شود.

البته این بدان معنا نیست که تمامی نظرات پژوهشکده شورای نگهبان مورد تایید اعضا قرار بگیرد. پژوهشکده شورای نگهبان نقش مشورتی دارد و اعضای شورا درباره آن گزارش‌ها بحث و گفتگو می‌کنند.

گزارش‌های استدلالی نیز همانطور که گفته شد مورد توجه قانون‌نویسان و نخبگان است و رو به گسترش می‌باشد. اکنون کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس به طور مداوم از ما درخواست دارند تا گزارش‌های استدلالی را برای آن‌ها ارسال کنیم.

گفتنی است از حدود یک سال پیش گزارش‌های استدلالی با فاصله زمانی کمی پس از اظهارنظر اعضای شورای نگهبان نسبت به هر مصوبه منتشر می‌شود و یک گام رو به جلو برداشته شده است و ما تلاش داریم تا گزارش‌های استدلالی نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات به خصوص مصوبات مهم را در مدت زمان کمتری پس از اعلام نظر رسمی منتشر کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

موفقیت دولت در سایه عمل به توصیه‌های رهبری است

لزوم پیشرفت پزشکی مطابق برنامه هفتم/ نگاه جامع به انسان رفتار، اخلاق و خدمت پزشک را متعالی می‌کند

تاکید آیت‌الله مدرسی یزدی بر خدمت مخلصانه مسئولان به مردم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۷ شهریور ۱۴۰۳

تقدیر آیت‌الله جنتی از مهمان‌نوازی کریمانه و سرشار از معرفت مردم و دولت عراق /سبک مدیریتی شهید رجایی باید به عنوان یک دستاورد انقلاب تدوین و ارائه شود

گزارش‌های گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد باید عاری از هر گونه نفوذ یا مداخله خارجی باشند

آیت‌الله جنتی: مساجد و به ویژه مسجدالاقصی بزرگترین سنگریست که رژیم صهیونیستی در مقابل خود می‌بیند

اساسنامه دو سازمان‌ منطقه آزاد تجاری - صنعتی مازندران و دوغارون تایید شد

واکاوی اصل ۵۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

جلسه هیات امنای پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شد

پربازدید ها

تقدیر آیت‌الله جنتی از مهمان‌نوازی کریمانه و سرشار از معرفت مردم و دولت عراق /سبک مدیریتی شهید رجایی باید به عنوان یک دستاورد انقلاب تدوین و ارائه شود

گزارش‌های گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد باید عاری از هر گونه نفوذ یا مداخله خارجی باشند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۷ شهریور ۱۴۰۳

تاکید آیت‌الله مدرسی یزدی بر خدمت مخلصانه مسئولان به مردم

لزوم پیشرفت پزشکی مطابق برنامه هفتم/ نگاه جامع به انسان رفتار، اخلاق و خدمت پزشک را متعالی می‌کند

موفقیت دولت در سایه عمل به توصیه‌های رهبری است