کد خبر: ۱۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷- 22 July 2024
دومین ویژه‌نامه آینه اعتماد – ۹/ گفتگو با دکتر زمانی مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان؛

ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: تجارب انتخاباتی شورای نگهبان در اصلاح فرآیندها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان دکتر امین‌الله زمانی دانش‌آموخته دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری است که عهده‌دار مسئولیت اداره کل امور انتخابات شورای نگهبان می‌باشد.

این اداره کل در انتخابات‌های مختلفی که در ماه‌های گذشته برگزار شد، به خصوص انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های زیادی داشت. از این رو گفتگوی ما با وی بیشتر به این انتخابات اختصاص یافت.

در ادامه متن کامل این گفتگو را می‌خوانید:

 ثبت تجارب انتخاباتی در شورای نگهبان و بهره‌گیری از آن‌ها در اصلاح فرآیندها و روش‌ها

با توجه به برگزاری انتخابات‌های متعدد در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳  فعالیت‌های انتخاباتی و نظارتی شورای نگهبان از چه زمانی شروع شد؟

در سال ۱۴۰۲، دو انتخابات مهم و سراسری یعنی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. هرچند که اخذ رای و شمارش آرای این دو انتخابات در یک روز یعنی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ بود، اما برگزاری انتخابات یک فرآیند طولانی است که شامل مراحل متعدد اجرایی و نظارتی می‌باشد.

این فرآیند از زمان صدور دستور آغاز انتخابات توسط وزیر کشور شروع می‌شود و تا اعلام نظر نهایی شورای نگهبان نسبت به صحت انتخابات ادامه خواهد داشت.

تشکیل ­هیات مرکزی اجرایی در وزارت کشور، تشکیل هیات مرکزی نظارت در شورای نگهبان، اجرای مرحله ثبت متقاضیان نمایندگی (پیش ­ثبت‌­نام)، تشکیل­ هیات­های اجرایی شهرستان و بخش، تشکیل هیات‌های نظارت استان و شهرستان، ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی، بررسی بدوی صلاحیت در هیات‌های اجرایی، بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌ مرکزی نظارت و شورای نگهبان، چینش عوامل شعبه و ناظران شورای نگهبان، توزیع و استقرار لوازم انتخاباتی (صندوق، دستگاه احراز، مهر و تعرفه، بست و...)، اخذ، شمارش، تجمیع و تطبیق آرا، رسیدگی به شکایات، اظهارنظر شورای نگهبان، صدور اعتبارنامه منتخبان و... از مهم­ترین مراحل اجرایی و نظارتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز، برگزاری آزمون­های شفاهی و کتبی احراز صلاحیت اجتهادی داوطلبان از ویژگی­های خاص این انتخابات است.

 

صرفنظر از فرآیند انتخابات که بدان اشاره کردید، آیا اقدامات دیگری در خصوص انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری انجام شد؟

آنچه بدان اشاره شد فرآیندهای خاص اجرای انتخابات است که زمینه‌سازی این فرآیندها نیازمند مقدمات اساسی است و توسط نهادهای مختلف به‌ویژه شورای نگهبان و وزارت کشور انجام می‌گیرد.

باید متذکر شد که قبل از شروع فرآیند انتخابات، اقدامات لازم برای اجرای دقیق فرآیند‌ها و نظارت بر آن‌ها توسط دو نهاد شورای نگهبان و وزارت کشور و با تعامل سایر نهادها انجام می‌شود.

حدود یک سال قبل از شروع فرآیند انتخابات، کارگروه‌های همکاری و مشترکی میان وزارت کشور و شورای نگهبان تشکیل شد که ضمن آسیب‌شناسی فرآیندهای انتخابات‌های گذشته، ابتکارات و پیشنهادهای اصلاحی جدیدی معین و اجرا کردند.

از جمله این موارد می‌توان به تهیه دستورالعمل‌های متعدد فرآیند انتخابات، طراحی جدید برگ­های رای و اتحاد ته‌­برگ مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، طراحی جدید صورتجلسه شمارش آراء، طراحی نرم‌افزارهای متعدد نظارتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی مشترک میان وزارت کشور و شورای نگهبان، برگزاری همایش‌های هم­‌افزایی و مشترک میان فرمانداران، بخشداران و هیات‌های نظارت در سطوح مختلف منطقه‌ای، استانی و شهرستانی اشاره کرد.

از مهمترین اقدامات مقدماتی که در سال ۱۴۰۲ درباره انتخابات انجام شد و بازتاب­های رسانه‌ای و سیاسی زیادی داشت، اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. این امر با ابتکار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی و باحضور کارشناسان نهادهای مرتبط مانند وزارت کشور، شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفت و اصلاح اساسی و جدی در فرآیند انتخابات به وجود آمد.

 

ابتکارات و اصلاحات اساسی که در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به وجود آمد، چه بود؟

این قانون حسب نیازهای کنونی و آسیب­‌شناسی انتخابات­ها اصلاح شد. در مجموع بیش از ۴۰ ابتکار و اصلاح جدید در قانون اصلاحی توسط مجلس شورای اسلامی لحاظ شد.

از جمله این اصلاحات می‌توان به تفکیک میان مرحله متقاضیان داوطلبی (پیش ثبت­ نام) از مرحله ثبت‌­نام، تعریف هیات اجرایی مرکزی، توسعه زمان بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان، الکترونیکی شدن مراحل پیش ثبت‌­نام و ثبت­‌نام، ثبت‌­نام از رای‌­دهندگان، تاکید بر تمام الکترونیکی شدن انتخابات در یک هشتم از حوزه‌های انتخابیه، الزام برخی از نهادها در هنجارسازی فرهنگ انتخابات و پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی، رسیدگی افتراقی به جرایم، جرم‌انگاری رفتارهای جدید انتخاباتی و تشدید مجازات­ها، تعریف هیات استانی بررسی تبلیغات و... اشاره کرد.

 

برخی مدعی هستند که اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اختیارات شورای نگهبان را در بررسی صلاحیت‌ها بیشتر کرد. آیا چنین ادعایی را تایید می‌کنید؟

به نظر می‌رسد برخی بدون دقت کافی در متن قانون، چنین اظهارنظری بیان کردند و توسعه زمان بررسی صلاحیت‌ها که در راستای حقوق مردم و داوطلبان است را توسعه اختیارات شورای نگهبان پنداشتند.

با دقت در مواد مختلف قانون خواهیم دید که بلکه تکالیف شورای نگهبان بیشتر شده است و با توسعه تکالیف شورا مواجه هستیم.

به طور مثال قانون­گذار در مواد ۶۲ الی ۶۴ که در خصوص بررسی صلاحیت‌ها در هیات­های نظارت استانی، مرکزی و شورای نگهبان است، چهار تکلیف اساسی و مهم را متوجه شورای نگهبان کرده است. نخست رسیدگی حسب اسناد و مدارک متقن، دوم اعلام دلایل عدم تایید یا عدم احراز صلاحیت داوطلب، سوم اخذ توضیحات و دفاعیات داوطلب و چهارم حق پذیرش اعتراض و تجدیدنظرخواهی داوطلب.

در همین راستا، در مجموع توضیحات و دفاعیات حدود ۱۰ هزار نفر از داوطلبان (۷ هزار نفر حضوری و ۳ هزار نفر تلفنی) اخذ شد که به شفافیت، سندیت و دقت بررسی صلاحیت‌ها مطابق بند ۳-۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات کمک شایان و دقیقی کرد. در این دوره بیشترین درصد تایید صلاحیت‌ها نسبت به انتخابات­های گذشته داشتیم.

 

آیا در اصلاح قانون انتخابات، احزاب و جایگاه آن‌ها به رسمیت شناخته شده است؟

یکی از مباحث جدی در اصلاح قانون انتخابات، پیش‌­بینی نظام انتخاباتی تناسبی بود. نظام تناسبی نیز بدون تعریف و رسمیت یافتن جایگاه احزاب، قابل اجرا نیست.

این پیشنهاد در رفت و برگشت­های اصلاحی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، اما هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایلی آن را مغایر سیاست­های کلی دانست.

در نتیجه این ماده قانونی با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از متن مصوبه پیشنهادی حذف شد.

 

در این دوره از انتخابات چه اقدامات مهمی توسط اداره کل انتخابات شورای نگهبان به ویژه در حوزه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انجام شد؟

در یک نمای کلی اداره کل انتخابات در سه محور نظارت، بررسی صلاحیت‌ها و آموزش، ماموریت‌ها و وظایف قانونی خود را انجام می‌­دهد.

استفاده از فناوری­های نوین و بهره­‌ گیری از کارشناسان خبره، دو ویژگی مهم­ در انجام این ماموریت‌هاست که باعث افزایش دقت و سرعت و صرفه­‌جویی در هزینه‌­ها شده است.

در حوزه بررسی صلاحیت‌ها، حدود ۲۵۰ کارشناس ستادی و استانی که دارای تحصیلات حقوقی و فقهی بودند و قبلاً در آموزش­های تخصصی حضور داشتند، وظیفه تحلیل و بررسی صلاحیت‌ها و ارائه نظر مشورتی به هیات‌های نظارت استانی، هیات مرکزی و شورای نگهبان بر اساس ادله و اسناد معتبر برعهده داشتند.

در همین راستا، پس از ثبت­‌نام داوطلبان، از مراجع قانونی عمومی (قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی) و مراجع قانونی اختصاصی (حسب شغل و شرایط پرونده داوطلب) که در مجموع ۱۵۰ نهاد بودند، استعلام صورت گرفت.

مطابق با قانون، تحقیقات میدانی و صفحات داوطلب در فضای مجازی نیز از سوی محققان آموزش‌­دیده انجام و رصد شد که در نهایت پس از اخذ دفاعیات یا توضیحات داوطلبان نسبت به صلاحیت آن‌ها اظهارنظر شد.

در این دوره برای اولین بار، کلیه فرآیندها به صورت کاملاً الکترونیکی انجام شد و پرونده­‌های فیزیکی و تحریری از مراحل بررسی صلاحیت‌ها حذف شد. این اقدام، شفافیت و پاسخگویی کامل شورای نگهبان در مقابل داوطلبان را به دنبال داشت (حدود ۱۰ هزار داوطلب به صورت حضوری و یا تلفنی دفاعیات و توضیحات خود را به هیات‌های نظارت و شورای نگهبان ارائه کردند.)

نکته قابل توجه در موضوع بررسی صلاحیت اینکه پرونده‌­های صلاحیتی توسط اعضای محترم شورای نگهبان و به صورت الکترونیکی و همراه با اسناد و مدارک، ملاحظه و سپس اظهارنظر شد.

در حوزه نظارت بر فرآیند‌های انتخابات، کلیه مراحل مانند تایید صلاحیتِ معتمدان پیشنهادی فرمانداران و بخشداران به صورت الکترونیکی صورت پذیرفت. با بهینه‌­سازی و احصا نیازمندی واقعی و کاهش ۱۵ درصدی، حدود ۲۴۰ هزار ناظر آموزش ­دیده برای فرآیند اخذ رای و مراحل آن چینش شد.

وجود نرم ­افزارهای نظارتی تجمیع و تطبیق آرا از ابتکارات مرحله نظارت بوده است. پس از برگزاری انتخابات نیز اداره نظارت با بررسی شکایات دریافتی برای حدود ۳۷ حوزه انتخابیه بازرسان آموزش‌­دیده و متخصص اعزام کرد که گزارش­های دقیق آن‌ها در اختیار شورای محترم نگهبان برای اظهارنظر نسبت به صحت انتخابات تقدیم شد.

در اداره آموزش نیز کلیه ناظران در سطوح مختلف (ناظر، ناظرمسئول، سرناظر و هیات‌های نظارت استانی و شهرستانی) و حسب نیازهای آن‌ها دوره‌­های آموزشی تخصصی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد که برگزاری همایش آموزشی – تخصصی هیات­های نظارت استانی در مشهد مقدس (مهر ۱۴۰۲) از جمله این‌هاست.

برگزاری ۴ دوره آزمون برای ناظران، تشکیل کانون مربیان، برگزاری جشنواره ارسال خاطرات و عکس در روز اخذ رای، تنقیح و چاپ کتب آموزشی از جمله مجموعه قوانین انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری، تولید محتواهای آموزشی در قالب‌های فیلم، تصویر و پرده‌­نگار، تهیه روزنگار انتخاباتی به صورت ماهانه و... از دیگر اقدامات اداره آموزش بود.

 

برگزاری ۵ انتخابات در کمتر از ۶  ماه کار بزرگی بود؛ این مهم چگونه انجام شد؟

ابتدا باید عرض کنم که انتخابات مجلس شورای اسلامی با داوطلبی حدود ۲۵ هزار نفر و بررسی دقیق صلاحیت آن‌ها، ساماندهی و آموزش ۲۴۰ هزار ناظر و رسیدگی به شکایات امر سختی بود.

همزمانی انتخابات مجلس شورای اسلامی با برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و برگزاری مرحله دوم در ۲۲ حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی بر این سختی افزود.

این مهم تنها با فضل خداوند متعال و با تلاش و همکاری جهادگونه همه همکاران اداره کل انتخابات، ناظران در سطح ستاد و کل کشور و سایر ادارات کل ستادی شورای نگهبان و همراهی دقیق اعضای محترم شورای نگهبان و برنامه‌­ریزی دقیق و به موقع به سرانجام رسید؛ به­‌گونه‌­ای که به نظر اینجانب، انباشت تجربه‌ای گران‌بها معادل برگزاری چندین دوره انتخابات را به همراه داشت که این تجارب مهم هم‌­اکنون در این اداره در حال ثبت است تا در انتخابات آینده چه در روش و اجرا و چه در اصلاح قوانین و مقررات مورد بهره‌­برداری قرار گیرد.

با همین نگاه و رویکرد، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم که در پی شهادت رئیس جمهور خدمت حضرت آیت‌الله رئیسی (رحمه‌­الله­‌علیه) و همراهان گرامی ایشان، انجام شد و تمامی مراحل نظارت و اجرای آن مطابق با قانون و دقت شورای نگهبان برگزار شد. همه این اقدامات برگ­ برنده و افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ماهیت نظام مردمی و اهمیت دادن واقعی به نقش مردم در سرنوشت سیاسی آن‌هاست.

 

در پایان اگر نکته‌­ای دارید بفرمایید.

از همه همکاران ستادی و استانی انتخابات که به صورت شبانه‌­روزی و بدون چشم­‌داشتی نسبت به اجرای دقیق قانون و انجام وظایف از هیچ تلاشی دریغ نکردند، تشکر می‌کنم.

همچنین از گروه رسانه‌ای شورای نگهبان و سخنگوی محترم که در تمامی فرآیندهای انتخابات، انعکاس‌­دهنده واقعی و به موقع جایگاه و عملکرد شورای نگهبان و فرایند انتخابات در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی بودند، قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

برچسب ها: انتخابات
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

کتاب «حقوق بودجه»؛ پیشنهاد دکتر طحان‌نظیف به‌مناسبت هفته کتابخوانی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۳ آبان ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: تربیت‌یافتگان مکتب حضرت زهرا (س) صهیونیست‌ها را به چالش کشانده‌اند

کشورهای اسلامی ارتباط با رژیم صهیونیستی را قطع کنند

علما و نخبگان عالم اسلام راه را برای پیشرفت مقاومت هموار کنند

حزب‌الله لبنان مقتدرانه مقابل رژیم جعلی صهیونیستی ایستاده است

رژیم غاصب به همه کشورهای اسلامی چشم طمع دارد / تقدیر از پویش ایران همدل

دکتر طحان نظیف با تبریک روز پرستار: پرستاران از دفاع مقدس تا کرونا همواره در خط مقدم سلامت بوده‌اند

مقاومت مردم لبنان و غزه جهان را متحیر کرده است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه فرهنگیان خوزستان

پربازدید ها

طبق اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، رفتارهای رژیم صهیونیستی جنایت علیه بشریت است

کرسی ترویجی با موضوع «تفسیر و اجتهاد در قانون اساسی؛ اتمیک یا سیستماتیک؟»

دکتر طحان‌نظیف از ناظران انتخاباتی خوزستان قدردانی کرد؛ صیانت از انتخابات توسط ناظران انجام می‌گیرد

قابلیت‌ها و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در فرایند قانون‌گذاری

فیلم|دیدار سخنگوی شورای نگهبان با خانواده شهیده کرباسی و شهید عواضه

سخنگوی شورای نگهبان: استکبارستیزی عنصر ماهیتی جبهه حق است/ پیروزی جبهه حق در برابر باطل حتمی است

گفتگوی سخنگوی شورای نگهبان با دانشجویان درباره «چرایی مقاومت»؛ پیروزی انتهای مسیر مقاومت است

گزارش تصویری حضور دکتر طحان‌نظیف در دانشگاه فرهنگیان خوزستان

قوام جامعه به داشتن یک نظام درمانی و پرستاری متعالی است

مقاومت مردم لبنان و غزه جهان را متحیر کرده است